Artemisia
I
Lumea
greacă care a dat omenirii una dintre cele mai fecunde şi strălucite
civilizaţii şi care a influenţat evoluţia tuturor popoarelor din bazinul
mediteranean şi din Europa până în epoca modernă, a fost o lume ce şi-a creat o
unitate culturală distinctă încă de la începuturile istoriei sale, dar nu a
reuşit să realizeze aproape niciodată o unitate politică, cu excepţia secolului
al XIX-lea, când s-au pus bazele statului grec modern.
Cultura
inegalabilă a lumii greceşti antice şi medievale covârşeşte cu numărul
personalităţilor deschizătore de drumuri în aproape toate domeniile ştiinţei,
artei şi culturii. Dar o cultură şi o civilizaţie dominatore nu s-a putut
întemeia şi menţine fără a avea la bază o organizare politico – militară care
să-i asigure perenitatea şi continuitatea.
Pentru a se impune lumea greacă a
avut nevoie nu numai de scânteia geniului şi a talentului ci şi de mâna de
fier, de pieptul de aramă şi de gândirea de cristal a zeci de generaţii de
luptători. Curajul şi vigoarea luptătorilor greci au apărat nu numai patria
generală egeeană a seminţiei lor, dar au asigurat şi extinderea ei pe
litoralele nemăsurate ale bazinului Mediteranei şi Pontului Euxin, pătrunzând
adânc în ţinuturile Orientului Mijlociu, Asiei Mici, Africii egiptene şi chiar
în lumile barbare europene sau asiatice.
Fărâmiţarea politică şi statală a
neamului de corăbieri egeeni a împiedicat pentru totdeauna formarea unui
adevărat imperiu grecesc, cu populaţie grecească, aşa cum s-a format imperiul
cultural al acestei seminţii. Imperiul efemer greco – macedonean al lui
Alexandru cel Mare a fost menit să dea orizonturi nemăsurate numai imperiului
civilizaţiei greceşti, ajunsă la etapa de glorie ş bogăţie ce s-a numit
civilizaţia helenistică.
Excesiva fărâmiţare a ţinuturilor
continentale sau insulare pe care s-au aşezat populaţiile greceşti atât pe
pământ european cât şi asiatic a fărâmiţat şi organizarea statală a lor. La
condiţiile geografice se mai pot adăuga şi alte cauze ce au determinat şi
întreţinut fărâmiţarea politică a neamurilor greceşti. S-au înclinat în special
spre forma de stat – oraş (polis) datorită preocupărilor predilecte spre
economia mării şi a comerţului. S-au fărâmiţat şi datorită faptului
neomogenităţii originii, cu referire că pe întregul său “neamul” grecesc a
rezultat din alăturarea a patru valuri de emigraţie: ionieni, ahei, eolieni şi
dorieni. La specificul foarte divers al formaţiunilor statale elene se mai
poate adăuga şi diversitatea foarte mare a populaţiilor preexistente pe
teritoriile colonizate.
Conştiinţa de neam unitar s-a
cristalizat, la greci, foarte greu şi foarte târziu. Seminţiile greceşti s-au
caracterizat prin chemarea spre mare şi aventură, spre implicarea în diverse
acţiuni de mercenariat şi de piraterie. Încă de la începuturile societăţii
greceşti pirateria a fost considerată ca o ocupaţie onorabilă, atât de
onorabilă ca şi cea de ostaş sau marinar. Corăbiile lor cu pânze şi vâsle se
abăteau pentru jaf atât asupra corăbiilor străine dar şi asupra ţărmurilor
vastului bazin maritim mediteranean.
Până în momentele de restrişte, de
cădere sub călcâiul unui stat străin grecii nu s-au arătat conştienţi de
apartenenţa lor la acelaşi sânge sau la aceeaşi seminţie. Interesele pe care le
urmăreau nu erau cele ale unităţii statale sau etnice ci acelea care aducea
câştig şi satisfacţia puterii. Aşa se explică că istoria i-a găsit pe generalii
şi oştenii greci, aproape totdeauna, în tabere opuse sau care nu aveau nimic în
comun cu poporul lor. Unul dintre exemplele foarte edificatoare îl reprezintă
participarea la războaiele medice, adică la cele două mari războaie cu Imperiul
Persan agresiv şi dominator. Atitudinea multitudinii de polisuri sau insule
greceşti a variat de la poziţionarea în tabăra grecească, până la aceea de
susţinere a persanilor, trecând prin diverse forme de neutralitate sau
expectativă.
Istoria lungă şi deosebit de agitată
a mulţimii de colectivităţi greceşti a dat naştere unui număr proporţional de
mare de personalităţi militare, de eroi, de strategi, de tirani militarişti şi
de mercenari. Asta nu înseamnă că istoria grecească nu a fost colorată,
îmbogăţită şi valorificată de o mulţime de personalităţi feminine
impresionante, cu impact definitoriu asupra evenimentelor şi a lumii lor.
Un exemplu emblematic al implicării
femeilor elene în viaţa politică şi militară, rezervată bărbaţilor, din epoca
clasică a lumii greceşti o reprezintă. Artemisia I-a dinasta oraşului
Halicarnas din Caria , Asia Mică.
Chiar după venirea invadatorilor
dorieni, la sfârşitul mileniului al II-lea a. Ch. , carienii au continuat să
constituie populaţia majoritară a ţinutului dar a suferit o puternică
elenizare. La început s-a format şi a condus ţinutul o pătură cuceritoare de
origine greacă doriană. Grecii invadatori au apreciat şi au folosit caracterul
războinic al carienilor considerându-i, totodată, ca cei mai răi şi nesupuşi
sclavi.
Carienii se afirmaseră înainte de
sosirea grecilor ca o populaţie maritimă şi războinică, înclinată spre
piraterie, gata de a participa la expediţii de pradă şi de a se înrola ca
mercenari în armatele străine, precum cea a Egiptului.
După cucerirea greco–doriană, Caria a primit numele de Dorida. Regiunea istorică Dorida
s-a constituit într-o federaţie de oraşe (polisuri) cu conducere doriană,
numită “Hexapolisul dorian”. Federaţia cuprindea oraşele Halicarnas şi Cnidos,
pe continentul asiatic, Ialysos, Lindos şi Cameiros, pe insula Rodos şi oraşul
Cos de pe insula cu acelaşi nume. În larg, numărul insulelor aparţinătoare era
mare, putându-se enumera Patmos, Leros, Kalymnos, Cos ,
Nisyros, Telos, Syma, Rodos etc.
Pe plan local, egeean şi anatolian,
cariano–dorienii şi ţinutul lor, s-au menţinut multe secole din mileniul I e.A.,drept o forţă de care trebuia să se ţină seama. Astfel, au rezistat vitejeşte
împotriva tendinţelor cuceritoare ale Regatului Lidiei (Lydia ) iar după
ce i s-au supus între 560 – 546 e.A. au trecut sub suveranitatea persană
împreună cu toate posesiunile lidiene.
Halicarnas-ul, oraş întemeiat de
dorienii din oraşul Troizen din Argolida peloponeziacă în sec.al 11-lea e.A., au pierdut, pe parcursul a peste o jumătate de mileniu, legăturile şi
afinităţile cu rudele continentale.
După o jumătate de secol de supunere
faţă de perşi (a doua jumătate a secolului al VI-lea e.A. ) s-au
alăturat polisurilor ioniene de pe coasta Asiei Mici în marea răscoală
împotriva Persiei. Nu se poate vorbi de afinităţi etnice ci numai de interese
materiale şi politice.
Cu acea ocazie cariano – dorienii au
purtat războaie sângeroase împotriva armatelor persane, cu rezultate
oscilatorii, reuşind chiar să omoare, într-o ambuscadă, pe generalul persan
Daurises.
In final, perşii au lăsat guvernarea
Cariei pe seama unui tiran local, care avea rol de satrap persan, cu o largă
autonomie. A apărut, astfel, o dinastie a Cariei, de origine greacă, cu sediul
în interiorul teritoriului, la Mylasa, dinastie care a avut o oarecare
autonomie. Statutul de autonomie s-a impus şi datorită poziţiei geografice
izolate a Cariei, între munţi şi mare, la una din marginile îndepărtate ale
Imperiului Persan. Dinaştii Cariei (Doriei) s-au comportat, mai mult, ca aliaţi
decât ca supuşi ai ahemenizilor (dinastia persană).
S-a păstrat numele unui tiran, de
origine greacă, pe numele de Lygdamis a cărui fiică, Artemisia, a luat parte la
războiul regelui persan Xerxes împotriva grecilor continentali. Conform
uzanţelor timpului prinţesa Artemisia se pare că a fost căsătorită cu fratele
ei, fiul dinastului din Halicarnas. Practica căsătoriilor incestuoase între
fraţii din familiile conducătoare se preluase din unele obiceiuri orientale sau
egiptene şi urmărea menţinerea puterii în orice situaţie a stingerii unor
componenţi din dinastie.
Artemisia a preluat tronul ca
regentă, în numele fiului său minor, Pisindelis. A guvernat sub suzeranitate
persană, în primele decenii ale secolului al V-lea e.A. , peste Halicarnas, Cos ,
Nisyros şi Calydna. Spirit pragmatic, aceea care a devenit Artemisia I-a în
dinastia Halicarnas-ului, a mizat pe cartea păstrării prieteniei cu colosul
persan de la care deţinea puterea locală. L-a ajutat pe regele Xerxes, nu numai
militar şi cu provizii, dar şi cu sfaturi, bazându-se pe noutăţile aduse de
spionii săi din lumea greacă.
S-au păstrat puţine mărturii despre
viaţa acestei grecoaice pragmatice, hotărâte,dar și cu fapte și curaj bărbătesc.
Soarta a vrut ca tocmai marele Herodot “părintele istoriei”, să-i fie nepot
acestei prinţese. Mândru de ascendenţa sa eminentul învăţat antic a găsit
bunicei un loc de laudă şi admiraţie în scrierile sale, lăudându-i
înţelepciunea şi curajul ieşit din comun.
Artemisia I-a a participat personal
la expediţia lui Xerxes împotriva grecilor, din anul 480 a. Ch., în cel de al
doilea război medic (dintre persani, numiţi uneori impropriu mezi şi greci).
S-a alăturat imensei flote persane cu cinci triere perfect echipate de război
şi cu alte ambarcaţiuni, mai mici, pentru transport.
Prima confruntare dintre cele două
armate navale s-a desfăşurat în nordul insulei Eubeea în apropiere de capul
Artemision. Flota persană ocupase poziţie la nord de cea grecească în golful
Pogase. Bătălia a durat trei zile timp în care noaptea perşii se retrăgeau la
adăpostul golfului. In cea de a patra zi flota persană nu a mai ieşit în larg, dar nici nu a încercat să urmărească flota grecească în retragere spre Atica.
Flota grecească trebuia să se retragă deoarece în urma bătăliei de la Termopile
(Thermopyle), unde se sacrificaseră eroic soldaţii spartani conduşi de Leonidas,
perşii se revărsau către sudul Greciei continentale.
Artemisia I-a nu a suferit pierderi
în luptele de la capul Artemision, aşa că a urmat cursul războiului până la 28
septembrie 480, când s-a produs confruntarea memorabilă şi hotărâtoare de la
Salamina.
La Salamina strategia grecilor, în
frunte cu Temistocle a impus flotei persane o înfrângere dezastruoasă care a
hotărât şi soarta întregului război greco – persan.
Inainte de bătălie temistocle a
încercat să-i convingă pe grecii din flota persană să treacă de partea
confraţilor. Numai patru corăbii din Naxos i
s-au alăturat. Artemisia I-a din Halicarnas s-a aflat printre cei mulţi ce se
bazau pe favorurile persane.
La Salamina navele persane au făcut
greşala să se lase atrase în luptă în strâmtoarea îngustă dintre insula cu
acelaşi nume şi continent, aşezate pe trei rânduri în paralel cu ţărmul
continental unde aveau în spate propriile trupe de uscat şi pe regele Xerxes.
Atacul frontal al navelor greceşti a
presat imensa flotă persană (cu nave adunate de la porturile şi seminţiile
mediteraneene). Toate eforturile iscusiţilor corăbieri fenicieni şi greci din
flota persană au fost zadarnice. Navele flotei lor nu au avut spaţiu de manevră
astfel că imensa forţă navală s-a transformat într-o îngrămădire dezordonată de
vase. Corăbiile s-au spart unele de altele, au eşuat şi au pierit de-a valma.
Prinsă în învălmăşeala bătăliei
războinica Artemisia I-a a pătruns, cu vasul pe care se afla, în zona luptei
directe. La un moment dat s-a găsit pe punctul de a fi capturată de greci, fără
posibilitate de manevră. Curajul deosebit a ajutat-o să se salveze cu mare
greutate. A dat ordin ca vasul să fie scufundat şi prin spatele epavei ce bloca
înaintarea trieremelor inamice s-a strecurat înotând prin valuri la o navă ce a
reuşit să scape din strâmtoarea Salamina.
Războinica Artemisia I-a a cules
admiraţia şi respectul contemporanilor greci dar şi aprecierea aliaţilor
persani. Halicarnas-ul a mai rămas încă un secol şi jumătate sub suzeranitatea
slabă a perşilor şi sub conducerea urmaşilor Artemisiei.
In timpul cuceririi Asiei Mici de
către Alexandru cel Mare, un dinast din Halicarnas, Pixodar, s-a aflat în tabăra
persană, încercând să se opună armatei greco – macedonene frăţeşti. Nu a mai avut norocul străbunei
Artemisia. Oraşul a fost cucerit şi distrus aproape complet, ca represalii.
Marele cuceritor a dat, după
victorie (334 e.A. ),
conducerea Cariei unei alte femei, urmașă a Artemisiei I-a, pe nume Ada , de altfel sora celui
ce i se opusese. După guvernarea Adei, Caria şi-a pierdut complet independența
intrând în componența statelor elenistice întemeiate de generalii (diadohii)
lui Alexandru cel Mare, apoi în componenţa Imperiului Roman, a bizantinilor, a
cavalerilor Ioamiţi şi a turcilor.
Cu numai douăzeci de ani înaintea
sosirii lui Alexandru cel Mare a murit Mausol (Maussolos) (353 a. Ch. ) cel mai renumit dinast al
Halicarnas-ului. Guvernarea a preluat-o atunci soţia şi sora sa Artemisia a II-a.
Această dinastă, urmaşă demnă a străbunei sale, a lăsat lumii antice şi posterităţii una din construcţiile de
geniu ale antichităţii, construcţie ce a intrat în rândul “celor şapte minuni
al lumii antice”. Este vorba de cel mai grandios şi bogat ornamentat monument
funerar de până atunci, dedicat soţului său iubit Mausol.
Datorită impresiei provocate asupra
contemporanilor şi datorită că monumentul deschidea un nou stil în
construcţiile funerare de mari dimensiuni, altul decât cel al piramidelor
faraonice sau al tumulusului, adevăratul templu funerar ridicat de Artemisia a
II-a a primit curând, de numirea de “mausoleum”, după numele celui căruia îi
era dedicat. Termenul s-a generalizat în secolele şi mileniile următoare, fiind
folosit pentru a desemna monumentele funerare bogate şi de mari proporţii.
Alături de Artemisia I-a cea războinică, urmaşa ei Artemisia a II-a a găsit calea spre neuitare printr-un
simbol unic de arhitectură.
La cuvintele lui Sofocle că: “Multe
lucruri minunate există în lume, dar nici unul nu-i mai minunat decât omul”
trebuie adăugat că “femeile sunt nu numai minunate dar şi surprinzătoare”.
Cele două dinaste din Halicarnas nu
numai că au împodobit panoplia scânteietoare a femeilor din lumea greacă dar au
şi conturat istoria şi arta neamurilor. Cu toate acestea pot fi considerate drept niște trădătoare ale lumii grecești, supuse umilitor Imperiului persan.
Statui de la Mausoleul din Halicarnas.
Se presupune că ar fi a artemisiei II și a lui
Maussolos, (Bodrum - Turcia)
Statui de la Mausoleul din Halicarnas.
Se presupune că ar fi a artemisiei II și a lui
Maussolos, (Bodrum - Turcia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu