In
cei dintâi ani ai secolului al 6-ea,
Theodora, dansatoare şi actriţă de pantomimă, devenise extrem de cunoscută în
Constantinopol din cauza purtării sale scandaloase. Unde se născuse nu se ştia.
Cronicarii care au scris despre ea, mai târziu, unii au susţinut că s-ar fi
tras din Cipru, insula sângelui fierbinte, a pasiunii, patronată de zeiţa
Afrodita; iar alţii, mai demni de crezare, afirmau că patria ei a fost Siria.
Dacă originile-i sunt incerte, se ştie, în schimb, cu certitudine că a fost
adusă în Bizanţ de ai săi, încă din fragedă pruncie, în acea capitală
zgomotoasă şi coruptă a imperiului, unde a crescut şi s-a format. Printr-un
fenomen de atavism deosebit de pregnant, întreaga viaţă a păstrat amprenta
specifică ţării sale de origine, pe care a iubit-o: în timp ce Iustinian,
născut în munţii sălbatici ai Macedoniei de Nord, s-a arătat profund ataşat
spiritului roman, Theodora a rămas, întotdeauna, o adevărată orientală, adânc
marcată de ideile, superstiţiile şi prejudecăţile neamului său.
Familia în care a apărut pe lume era
foarte umilă. Tatăl său, dacă e să credem Istoria secretă , a fost un om sărac,
numit Acacias, paznic al urşilor din Circ, iar mama, o femeie nu prea serioasă,
aşa cum erau destule în lumea pestriţă a culiselor Circului bizantin. Din acest
cuplu s-au născut trei fete: Comito, Theodora şi Anastasia; cea de-a doua a
venit pe lume pe la anul 500.
Acacias a murit curând, lăsându-le într-o neagră
sărăcie pe văduvă şi pe cele trei fete, din care cea mai mare nu împlinise nici
şapte ani. Pentru a păstra beneficiile de pe urma soţului decedat, singurul ce
aducea bani în casă, mama nu a găsit altă soluţie decât să se încurce cu un
bărbat care, obţinând postul de paznic de urşi, se angaja să ia în grijă,
totodată, şi familia predecesorului. Dar, pentru reuşita acestei combinaţii,
era necesară şi aprobarea lui Aterios, administratorul Hipodromului, care făcea
parte din partidul Verzilor; Aterios, însă, deja încasase nişte bani ca să
favorizeze alt candidat.
Pentru
a trece de acest obstacol, mama Theodorei s-a gândit să ceară ajutor publicului
şi, într-o zi, când mulţimea era adunată în marele amfiteatru, a apărut în
arenă, împreună cu cele trei fiice ale ei. Purtând coroniţe de flori, fetiţele
îşi întindeau mânuţele spre spectatori, în semn de rugăciune. Verzii au
izbucnit în râs. Acacias murise, lăsându-le într-o neagră sărăcie pe văduvă şi
pe cele trei fete, din care cea mai mare nu împlinise nici şapte ani. Pentru a
păstra beneficiile de pe urma soţului decedat, singurul ce aducea bani în casă,
mama nu a găsit altă soluţie decât să se încurce cu un bărbat care, obţinând
postul de paznic de urşi, se angaja să ia în grijă, totodată, şi familia
predecesorului. Dar, pentru reuşita acestei combinaţii, era necesară şi
aprobarea lui Aterios, administratorul Hipodromului, care făcea parte din
partidul Verzilor; Aterios, însă, deja încasase nişte bani ca să favorizeze alt
candidat. Pentru a trece de acest obstacol, mama Theodorei s-a gândit să ceară ajutor
publicului şi, într-o zi, când mulţimea era adunată în marele amfiteatru, a
apărut în arenă, împreună cu cele trei fiice ale ei — purtând coroniţe de
flori, fetiţele îşi întindeau mânuţele spre spectatori, în semn de rugăciune.
Verzii au izbucnit în râs. Văzându-le din fericire, celălalt partid din Circ,
al Albaştrilor, gata oricând să le facă în ciudă adversarilor lor, s-au grăbit
să le aprobe cererea, pe care ceilalţi o respingeau, şi să dea susţinătorului
familiei lui Acacias un post asemănător cu cel pe care-1 solicita. ceilalţi o
respingeau, şi să dea susţinătorului familiei lui Acacias un post asemănător cu
cel pe care-l solicita, Teodora n-a uitat
nociodată, însă, acele momente şi împărăteasa de mai yârziu îi va obliga
pe Verzi să ispăşească amarnic indiferenţa dureroasă cu care respinseseră
rugăminţile copilei înfometate de atunci.
Theodora a crescut, împreună cu
surorile ei, sub supravegherea unei mame fără scrupule, în mediul dubios din
jurul Hipodromului şi, astfel, a fost pregătită, în mod firesc, pentru destinul
ei viitor. Văduva lui Acacias, femeie practică, ştiindu-şi fetele frumoase,
le-a îndrumat spre teatru. Comito a îmbrăţişat cea dintâi această meserie, în
care a reuşit de minune; i-a urmat Theodora. La început, îşi însoţea sora pe scenă
interpretând, alături de ea, roluri de cameristă; jucau împreună, cu destul
succes şi scoţând bani frumuşei, mai ales la întrunirile mondene, unde, curând,
actriţa Theodora a fost remarcată şi apreciată. Era foarte frumoasă, dar avea și
un preţios şi neobosit temperament de amantă desăvârşită.
Spectatorii din Constantinopol
destul de obişnuiţi cu reprezentaţii deșănțate, au apreciat mult îndrăzneala
Theodorei pe scenă, ca şi ingeniozitatea efectelor teatrale, destul de lipsite
de pudoare, prin care le atrăgea atenţia: publicul aplauda frenetic când
apărea, pe jumătate dezbrăcată, oferindu-şi nurii privirilor avide ale
obişnuiţilor localului. Părea mereu dornică să-i fie admirată în primul rând
frumuseţea, ne-păsându-i de pudoare. La sfârşitul banchetelor, se dezlănţuia în
expresii imposibil de redat şi în gesturi şi mai deocheate.
S-a trezit, curând, atât de
compromisă, încât oamenii cumsecade, dacă o întâlneau pe stradă, se dădeau
deoparte, de teamă să nu se murdărească atingându-se de o femeie atât de
desfrânată ca ea, ba numai faptul că o întâlneau era considerat semn rău.
La un moment dat a născut un băiat,
botezat Ioan, despăre care spunea că-i încurcă viața. Tocmai din această cauză,
tatăl copilului a considerat necesar şi mai prudent să ceară să i-1
încredinţeze lui şi a plecat cu el în Arabia .
Bastardul va reapărea, mai târziu, şi-i va crea unele necazuri împărătesei;
dar, pentru moment, curtezana a fost încântată că scăpa de el. Theodora a avut
şi o fiică, de care se pare că s-a ocupat cu mai multă atenţie. In anul 517,
când încă nu împlinise optsprezece ani, datorită frumuseţii sale, a talentului
şi-a atracţiei pentru plăceri, devenise una din stelele lumii bogate în
distracţii a Bizanţului.
Printre amanții bogați s-a aflat un
sirian, numit Hekebolos, aflat în serviciile administraţiei imperiale. Acesta,
personaj destul de important, a fost desemnat guvernator al Pentapolisului din Africa . Theodora s-a hotărât să-1 însoţească în provincia
îndepărtată pe care urma s-o conducă. Din nefericire, povestea de dragoste n-a
durat prea mult: ajunşi în Africa , foarte
curând, cei doi amanţi s-au certat. Hekebolos a alungat-o pe Theodora şi tânăra
femeie, fără bani şi fără mijloace de trai, a trebuit să îndure umilinţa şi
sărăcia pe oriunde a încercat să-şi încropească un rost. A fost văzută în
Alexandria, în Antiohia şi în alte părţi, practicând, pentru a supravieţui,
trista, dar renta bila ei meserie. Acestea se întâmplau prin anul 521.
Când Iustinian, moștenitorul
tronului, a întâlnit-o pe Theodora, prin 522, viitorul stăpân al Imperiului
Bizantin avea treizeci si opt sau patruzeci de ani. Atracţia fulgerătoare
simţită de Iustinian pentru o femeie cu un trecut ca al Theodorei, legătura lor
care s-a împlinit, în final, printr-o căsătorie, li s-a părut tuturor atât de
bizară şi de surprinzătoare încât nu şi-au putut-o explica decât gândindu-se la
un miracol înfăptuit datorită licorilor şi practicilor magice ale Theodorei.
Bunul împărat Iustin nu s-ar fi opus
acestei căsătorii a nepotului său adorat; nici n-ar fi fost îndreptăţit să o
facă. El era un soldat bătrân, foarte puţin interesat de rangurile nobiliare,
şi, la rândul lui, se căsătorise cu o fostă sclavă, după ce trăiseră în
concubinaj mult timp. O luase mereu în taberele militare, iar, odată devenit împărat,
a urcat-o pe tronul cezarilor pe această ţărancă de treabă, necioplită ca şi
el.
Cu bunul ei simţ de ţărancă,
împărăteasa Eufemia — este numele mai elegant care i s-a dat când fosta sclavă
a devenit basilissă — se simţea şocată la gândul că tocmai o femeie de teapa
Theodorei era pe cale să-i fie urmaşă nici n-a vrut să audă de această
căsătorie. Dar, din fericire pentru Iustinian, Eufemia a murit la timp, în anul
523. Din acel moment, proiectul matrimonial s-a desfăşurat fără nici o
problemă. Legea interzicea senatorilor şi marilor demnitari să ia în căsătorie
sclave, servitoare, actriţe sau curtezane. Pentru a-şi sprijini nepotul, Iustin
a abrogat legea. Iustinian s-a însurat, aşadar, cu amanta sa, fără ca Bizanţul
să se scandalizeze.
Asociată, încă de pe atunci, în mod
oficial, la activitatea moştenitorului tronului, foarte preţuită, se pare, de
bătrânul Iustin, Theodora s-a amestecat, din ce în ce mai făţiş, în problemele
de stat. In aprilie 527, Iustin l-a asociat oficial la conducere pe nepotul său,
în marea sală de gală a palatului, în prezenţa Senatului, a soldaţilor din
gardă, a comandanţilor armatei și a patriarhului Epifan.
Iustin a aşezat cu mâna lui coroana
pe capul imperialului său asociat. La trei zile după aceea, de Paşte, în
catedrala Sfânta Sofia, strălucind orbitor de mulţimea lumânărilor, patriarhul
îl consacra pe noul împărat, ungându-i creştetul cu mir. In centrul acestui
fast suveran, încălţat cu cizmuliţele de purpură, îmbrăcat în tunica aurită a
basi-leilor, având pe margini o bandă lată de broderii preţioase, cu o centură
bogată în emailuri şi nestemate, purtând pe umeri o mantie largă, din purpură
întreţesută cu fir de aur, prinsă cu o fibulă tot din aur, pe cap cu o diademă
şi împodobit cu toate bijuteriile coroanei, Iustinian devenea stăpânul
Imperiului Bizantin, demnitate pe care şi-o dorise atât de mult.
Lângă el, învăluită într-o mantie
lungă, din purpură violetă, la poale cu o broderie lată din aur, care se unduia
în falduri luminoase, cu şiraguri din perle şi pietre preţioase împletite în
părul care-i cădea pe umeri în cascade scânteietoare, şi ea cu diadema
imperială pe cap, Theodora, împodobită ca o icoană, participa la triumf; şi,
după ce a fost încoronată împreună cu soţul ei în biserică, nova augusta şi-a
făcut apariţia, pentru a primi aclamaţiile poporului, în acelaşi Hipodrom care
îi remarcase, odinioară, talentele de actriţă. Visul său de glorie era
împlinit. Câteva luni mai târziu, la l august 527, Iustin a murit. Lui
Iustinian nu i-a fost greu să-1 înlocuiască şi Theodora, fosta curtezană,
regina săracilor, a împărţit, în mod firesc, puterea cu el. Timp de douăzeci şi
unu de ani, din 527 în 548, a domnit ca suverană atotstăpâni-toare în cel mai
măreţ imperiu care exista pe atunci în lumea civilizată. Insă nu trebuie ocolit
faptul că pe tot parcursul domniei Teodora a avut parte de un număr
incomensurabil de critici și insulte, proferate pe la spate, privind trecutul
ei dezastros și josnicia pe care o atinsese.
Pe de altă parte poate că niciodată
o suverană, chiar şi de viţă nobilă, n-a iubit şi n-a profitat mai deplin decât
Theodora de nenumăratele bucurii şi de luxul exorbitant de care beneficia
graţie poziţiei sale înalte şi nu şi-a simţit orgoliul mai satisfăcut prin
exercitarea autorităţii supreme. Oriunde se afla, pretindea ca în jurul ei să
se desfăşoare totul cu un fast deosebit, indifferent dacă părăsea capitala.
S-a relatat că, într-o zi, venise la
palat fiul pe care Theodora îl născuse în tinereţe. Foarte îngijorată ca nu
cumva Iustinian să se înfurie pe dânsa, aflând despre această reminiscenţă a
trecutului ei furtunos, 1-a primit pe tânăr, dar 1-a dat pe mâna unuia din
servitori, cel care executa, de obicei, poruncile ei secrete. Şi, de atunci,
niciodată nu s-a mai auzit ceva despre acel nenorocit copil.
După căsătorie, se pare că
fidelitatea Teodorei un a avut de suferit. Nu ar fi scăpat nici de gura rea a
lumii și nici de aprecierile istoricilor vremii, sau mai târzii. Nici unul
dintre scriitorii din acea perioadă, nici unul din istorici, chiar din secolele
ulterioare, deşi câţiva i-au reproşat avariţia, firea autoritară şi violentă,
influenţa excesivă asupra lui Iustinian, scandalul provocat de părerile ei
eterodoxe, n-a consemnat un exemplu concret, care să permită să apară îndoieli
provind corectitudinea vieţii ei conjugale.
In luna ianuarie a anului 532,
Constantinopolul se frământa, mişcările partidelor din Circ se anunţau mai
periculoase ca niciodată. Din valul de nemulţumire crescândă a luat naştere
acea mişcare populară redutabilă, cunoscută în istorie sub numele de răscoala
Nika (Victorie), răscoală care a început în Circ şi a cuprins, curând, întregul
oraş, ajungând să zdruncine serios tronul împăratului Iustinian. Revolta a
început în ziua de 11 ianuarie 532 și a fost devastatoare pentru oraș și pentru
clădirile oficiale. Intensitatea ei a crescut cu fiecare zi. O parte din oraș
era făcută scrum, iar pe străzi erau lupte, omoruri și jafuri. Iustinian era încojurat în Marele Palat și
fără forțe care să se opună hoardelor deslănțuite, care aclamau pe Hipodrom pe
noul împărat ales de ele, pe Hypathios, nepotul fostului împărat Anastasius.
In după amiaza zilei de 18 ianuarie
532 Palatul Sacru era pe punctul de a fi cucerit. Fără speranţe, fără sprijin,
basileul îşi pierduse nădejdea că va putea înăbuşi revolta şi începuse să
tremure pentru viaţa lui. în grabă, prin grădinile care dădeau spre mare, se
încărcau pe câteva corăbii bogăţiile Tezaurului. lus-tinian se gândea să fugă.
Intr-un consiliu convocat de urgenţă, basileul s-a întâlnit cu ultimii săi
oameni credincioşi, Belizarie, Mundus, Constantiolus, Basilides şi câţiva
servitori şi şambelani. Era de faţă, bineînţeles, şi Theodora.
In acea zi tragică, în care
Iustinian, înnebunit, nu întrezărea altă soluţie decât fuga, în sala de consiliu
unde miniştrii şi generalii păreau la fel de nevolnici, numai Theodora îşi
păstrase curajul şi judecata limpede. Nu vorbise încă, dar, brusc, în tăcerea
care se lăsase, s-a ridicat vocea ei mustrătoare: indignată de laşitatea celor
din jurul ei, le-a reamintit de datorie atât împăratului răvăşit cât şi
miniştrilor gata să dezerteze: „Nici atunci când nu-mi va mai rămâne alt mijloc
de salvare decât fuga, a spus, nici atunci eu nu voi fugi. Cei care au purtat
coroana nu pot şi nu trebuie să supravieţuiască după pierderea ei. Nu-mi doresc
să mai trăiesc din clipa în care nu voi mai fi salutată cu titlul de
împărăteasă!... Dacă tu vrei să fugi, cezar e, foarte bine: ai bani, corăbiile
te aşteaptă, marea este liberă. Iubesc maxima ce spune că purpura este cel mai
frumos giulgiu." Cu acestea, Theodora i-a salvat tronul lui Iustinian şi,
în momentul suprem, în care îi fuseseră puse în joc coroana şi viaţa sa,
ambiţioasa femeie s-a ridicat până la eroism.
Ca urmare generalul Belizarie cu
veteranii lui de fier și Mundus cu trupele sale de barbari au atacat necruțător
mulțimea ostilă din Hipodromul ce încă fumega și au produs un carnagiu
necruțător. Până seara, au ucis, fără
milă, tot ce le-a încăput în mâini. Noaptea, când s-a terminat masacrul, mai
mult de treizeci de mii de cadavre, după spusele unora, aproape zece mii, după
alţi martori, acopereau solul însângerat al Hipodromului.
Hypathios a fost arestat, împreună
cu vărul său, Pompeios, și deși s-au apărat ca nevinovați, au fost executați a
doua zi dimineața și aruncați în Bosfor. In urma evenimentelor, Iustinian era
determunat să devină clement, dar a fost nevoit să urmeze hotărârea de
răzbunare a Teodorei, care nu vroia să ierte pe Verzii din Hipodrom care
provocaseră revolta și o umiliseră în copilărie.
Represiunea a durat mult timp. Au
urmat alte pedepse, toate foarte aspre, ca să servească drept exemplu. Un număr
de patricieni şi de senatori, care se compromiseseră în timpul răscoalei, au
fost condamnaţi la moarte sau exilaţi; bunurile li s-au confiscat şi au intrat
în posesia Tezaurului sau au fost împărţite, ca răsplată pentru comportament
meritoriu, oamenilor palatului. Au continuat să fie urmăriţi, cu o stăruinţă
deosebită, toţi cei care, într-un fel sau altul, trădaseră puterea legitimă,
curtenii care se îndoiseră de ea, oamenii din partidul Albaştrilor care se
alăturaseră Verzilor etc. La porunca împăratului, prefectul a început o lungă
anchetă şi în capitală s-a instaurat teroarea.
Iustinian și-a datorat victoria
Theodorei şi, din această cauză, răscoala Nika reprezintă un moment crucial în
viaţa împărătesei, în acea zi de acută criză, când toată lumea îşi pierduse
capul, ea acţionase ca un veritabil om de stat, cu mult superioară, prin
energie şi sânge rece, augustului ei soţ. Ea şi-a meritat pe deplin locul în
consiliul imperial, pe care, până atunci, îl ocupase numai datorită dragostei
împăratului.
Iustinian a avut-o alături pe
Theodora la celebrarea victoriilor militare, la triumfurile cele mai strălucite
ale domniei. Pe sigiliile imperiale, chipul şi numele ei apar alături de ale
suveranului; în întregul imperiu, oraşe sau provincii se mândreau când luau, în
onoarea ei, nume ca Theodoriada şi de Theodoropolis. Ca şi lui Iustinian, drept
recunoştinţă, i se înălţau statui; ca şi lui Iustinian, funcţionarii îi
depuneau jurământul de credinţă celei care, întreaga sa viaţă, a fost egala
împăratului. Ca şi lui Iustinian, drept recunoştinţă, i se înălţau statui; ca
şi lui Iustinian, funcţionarii îi depuneau jurământul de credinţă celei care,
întreaga sa viaţă, a fost egala împăratului.
Ea a numit şi a destituit, după
bunul ei plac, papi şi patriarhi, miniştri şi generali, la fel de aprigă când
era vorba să-şi ridice în rang favoriţii, pe cât era de pătimaşă în anihilarea
consideraţiei şi puterii de care se bucurau duşmanii ei. Oricât de înaltă era
poziţia cuiva, oricât de mari servicii adusese coroanei, oricât de drag îi
putea fi împăratului, era cu siguranţă pierdut, dacă avea ghinionul să-i
displacă Theodorei. In domeniul religiei a fost la fel de hotărâtă în apărarea
şi avansarea favoriţilor ei.
Teodora s-a dovedit o aprigă și
înțelegroare feministă. Seria măsurilor de corectare a moravurilor, ca şi
simpatia arătată femeilor pierdute, se datorau supravieţuirii, în mintea şi în
sufletul Theodorei, a unor amintiri triste şi a unor amare remuşcări pentru
trecutul ei ruşinos, ea putând, dacă nu să spună, măcar să gândească împreună
cu poetul: Non ignora mali, miseris succurere disco. Această fostă dansatoare
a-junsă pe tronul cezarilor nu s-a dovedit nedemnă de soarta strălucită care îi
fusese hărăzită: pornită de foarte jos, a ştiut să fie, cu toate defectele şi
greşelile ei, o mare împărăteasă şi, din furtunoasa ei tinereţe, a păstrat, mai
ales, printr-un ciudat contrast, pasiunea pentru lucrurile grave, constanta şi
serioasa grijă pentru morala publică şi pentru propria ei demnitate.
Teodora era foarte evlavioasă.
In viaţa oricărui bizantin, religia deţinea un
rol important, iar în viaţa unei împărătese, constituia chiar o parte a
protocolului. La fiecare din sărbătorile principale, atât de numeroase, ale
ortodoxiei, suverana, înveşmântată în purpură şi aur, urmată de un cortegiu
splendid, trecea pe la toate marile biserici ale capitalei, Sfânta Sofia,
Sfinţii Apostoli, Sfântul Sergius sau Sfântul Mocius, sanctuarul
Sfintei-Maria-a-Izvorului sau al Sfintei Fecioare din Vlaherne; aşezându-se pe
tron, printre cubiculari şi ostiari, înconjurată de mulţimea doamnelor din
suită, împodobite, şi de a înalţilor demnitari, asista, cucernică, la sfânta
liturghie sau mergea, cu evlavie, cu lumânări în mâini, să îngenuncheze
înaintea relicvelor sfinte.
Milostenia o îndemna să construiască mănăstiri,
spitale şi orfelinate. Iustinian a pomenit undeva despre darurile magnifice
făcute de augusta sacrosanctelor
biserici şi capele, spitalelor şi azilelor, episcopilor şi călugărilor.
Pentru
a-i găzdui pe străinii săraci, veniţi în Constantinopol cu treburi, a construit
numeroase pensiuni încăpătoare; a îmbogăţit renumitele sanctuare cu odoare
somptuoase. Dorea să apară în diferitele reprezentări din biserici, icoane,
mozaicuri, vitralii, în atitudini care o înfăţişau darnică şi miloasă: pe
splendida tapiserie brodată cu aur, care servea drept faţă de masă în altarul
din Sfânta Sofia, putea fi văzută împărăteasa vizitând, împreună cu Iustinian,
spitale şi biserici. Este o minune a artei reprezentarea ei și aCurșii sale în
mzaicul din biserica Sa Vitale din Ravena. Printre ctitoriile ei, există una
care a rămas, în mod special, celebră: biserica Sfinţilor Apostoli, biserică veche
construită din timpul lui Constantin cel Mare, cu rol și de necropolă
imperială, dar care se detriorase. Ea se afla pe colina pe care îşi înalţă
astăzi moscheea lui Mahomed II cupolele cu semilună în vârf.
Theodora a luat asupra ei sarcina de
a reconstrui vechea biserică, încă mai mare şi mai frumoasă. In anul 536,
împărăteasa a pus, în cadru festiv, piatra de temelie a noului templu şi marele
arhitect, care pe atunci tocmai terminase catedrala Sfânta Sofia, Anthemios din
Tralles, a condus, cu ajutorul lui Isidor cel Tânăr, lucrările de construcţie a
sanctuarului. Ca şi la Sfânta Sofia, s-au etalat la Sfinţii Apostoli toate
minunăţiile şi toate rafinamentele artei decorative bizantine. O pădure de
coloane (neîndoielnic, în cea mai mare parte, pradă din templele păgâne)
alcătuia de jur-împrejurul bisericii două caturi, bogat colorate. Pe
pardoseală, pe ziduri, marmura preţioasă închipuia o strălucitoare marchetărie.
Pe bolta cupolelor şi pe pereţii bisericii, mozaicurile îl reprezentau pe
Hristos Biruitorul, înconjurat de Sfânta Fecioară şi de apostoli, precum şi
principalele episoade ale vieţii pământeşti a Mântuitorului. Dar noua
construcţie impresiona mai ales datorită planului ei arhitectural. Avea forma
unei cruci greceşti, dar dacă la Sfânta Sofia numai o singură şi enormă cupolă
acoperea edificiul, aici existau cinci cupole care aminteau, se pare, de
biserica Sfântul Ioan Evanghelistul din Efes. Edificiul a contribuit mult la
îmbogăţirea patrimoniului arhitecturii bizantine, în timp ce Sfânta Sofia , prea greu de
imitat, a rămas aproape unică. San Marco din Veneţia
nu este altceva decât o replică a măreţei biserici fondate de Iustinian şi de
Theodora.
Theodora, totuşi, n-a avut bucuria
să-și vadă terminată în întregime biserica măreață. Abia după doi ani de la
moartea ei, pe 28 iunie 550, s-a făcut inaugurarea solemnă.
Pentru ultima oară, prin faţa
suveranei moarte, întregul Bizanţ a defilat într-o procesiune solemnă.
Patriarhul Menas, urmat de numerosul cler al Marii Biserici; papa Vigile,
însoţit de episcopi şi de călugări; urmau senatorii, în ţinută de paradă,
patriciii, magistraţii, înalţii generali, mulţimea demnitarilor palatului si ai
administraţiei; apoi lungul alai al femeilor: patriciene, soţii de prefecţi, de
consuli, de chestori, de comandanţi de armată, doamne de onoare şi cameriste,
toate au trecut, una după alta, la chemarea maestrului de ceremonii, să-i aducă
ultimul omagiu basilissei. La sfârşitul cortegiului, înaintau prinţii familiei
imperiale şi Iustinian — înlăcrimat, copleşit de această uriaşă pierdere pe
care o considera, pe bună dreptate, ireparabilă. Femeii pe care o adorase îi
aducea, drept ultim dar şi supremă amintire, bijuterii minunate, stofe
magnifice, brodate cu aur şi înstelate cu pietre preţioase, o toaletă funebră
completă, care trebuia să o însoţească pe defunctă în mormânt, cea din urmă
reflectare a luxului şi fastului pe care le iubise atât de mult. Luând în braţe
acest scump trup fără de viaţă, bătrânul basileu murmura cuvinte de rămas-bun
Theodorei sale.
Afară, sub porticurile
Augusteonului, o altă mulţime îndoliată aştepta trecerea cortegiului; la porţi,
pe terase, la ferestrele caselor, femei, cu părul în dezordine, plângeau în
tăcere sau scoteau ţipete ascuţite; pe drumul acoperit de stofe stacojii,
presărat cu nisip aurit, fumul de tămâie urca încet, în valuri groase; printre
oamenii atraşi de impresionantul spectacol, cortegiul funebru înainta, măreţ şi
pompos. Cântecele bisericeşti intonate de preoţi şi psal-modierile fecioarelor
se amestecau cu suspinele şi cu sunetele grave ale orgilor din argint; miile de
lumânări alcătuiau un fluviu trist de stele; şi, de-a lungul străzii Mese, prin
Forumul lui Constantin şi piaţa Capitoliului, procesiunea se îndrepta spre
biserica Sfinţilor Apostoli, unde Theodora avea să-şi doarmă somnul de veci.
Niciodată Iustinian n-a uitat-o pe
seducătoarea fiinţă, pe aliata inteligentă şi îndrăzneaţă, pe care destinul i-o
scosese în cale. A vrut ca, în memoria ei, să-i menţină în serviciul său pe
toţi aceia care fuseseră alături de ea; până în ultimele lui clipe i-a
întreţinut vie amintirea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu