Istoria creştinismului a cunoscut în primul mileniu
tulburări, frământări, unele cauzate şi de încercările unor împăraţi bizantini
de a înlătura cultul sfintelor icoane. Călugări şi patriarhi, sfinţi şi
împărătese au apărat cu preţul vieţii cultul icoanelor. Împărăteasa Teodora
alături de împărăteasa Irina sunt cele care au stabilit în urma sinoadelor
cinstirea sfintelor icoane.
Teodora a II-a, viitoarea împărăteasă a Imperiului
Roman de Răsărit (Bizantin) între anii 842-855, s-a născut în oraşul Elissa din
Paflagonia (o regiune din nordul Asiei Mici), în jurul anilor 810-815, din părinţi
de origine armeană. Mama Teodorei se numea Teoctista, iar tatăl său Marin şi
avea funcţia de amiral în flota imperială. Pe lângă Teodora, aceştia au mai avut
doi fii şi trei fiice, toate căsătorite cu înalţi demnitari de la curtea
imperială constantinopolitană.
Părinţii au crescut-o pe Teodora la Constantinopol,
unde a primit o înaltă educaţie. Fiind înzestrată cu o frumuseţe deosebită, ea
a fost remarcată şi aleasă de trimişii noului împărat Teofil (829-842), alături
de alte şase fete, pentru a-i fi aduse spre căsătorie. Tuturor fetelor
împăratul le-a dat un măr şi le-a invitat în ziua următoare din nou la palat,
întrebându-le ce au făcut cu mărul. Şase fete au răspuns că l-au mâncat, a
şaptea, însă, sfătuită de un stâlpnic din Nicomidia, i-a dat un uimitor
răspuns. Această fată, Teodora, i-a spus, înmânându-i împăratului două mere,
că: „mărul cel dintâi, este talantul pe care Dumnezeu l-a sădit în mine, ţi-l înapoiez
neatins: este fecioria mea. Cel de-al doilea, asemenea dinarilor, este fiul pe
care ţi-l voi dărui“. Auzind acest neaşteptat răspuns, împăratul a ales-o pe
Teodora ca să-i fie soţie, implicit împărăteasă. Această procedură de alegere a
împărătesei era obişnuită în Imperiul Bizantin.
La 4 mai 830, Teodora s-a măritat cu Teofil, la un an
după ce el a ajuns împăratul Bizanţului. Au avut şapte copii: cinci fete şi doi
băieţi. Dar căsnicia lor a fost umbrită de ura lui Teofil faţă de sfintele
icoane şi de prigoana lui asupra celor ce le cinsteau, aducându-le închinare.
Teodora şi-a sfidat soţul în această privinţă, continuând să cinstească în
taină sfintele icoane împreună cu mama împăratului, Eufrosina, nepoată a
Sfintei Irina. Aflând cu indignare că ordinele sale sunt încălcate chiar în
palatul imperial, Teofil şi-a mustrat aspru soţia şi a interzis fiicelor sale
să-şi mai viziteze bunica, retrasă între timp ca monahă la Mănăstirea Gastria,
în afara Constantinopolului.
Considerându-se instrumentul proniei divine în lupta
de stârpire a idolatriei, împăratul iconoclast Teofil a emis două edicte ce
prevedeau pedepse aspre împotriva iconofililor (cinstitorii icoanelor), primul
în anul 831, al doilea în anul 838, care vizau distrugerea icoanelor. Au fost
dezlănţuite persecuţii cumplite, în special contra monahilor. De pildă, pe
frunţile fraţilor Teodor şi Teofan Graptul au fost înscrise cu fier încins
versuri iconoclaste, iar lui Lazăr zugravul i-au fost arse palmele, spre a nu
mai putea picta icoane. L-a numit patriarh de Constantinopol pe Ioan Gramaticul
(837-843), dascălul său din copilărie, un iconoclast radical. Poreclit în
derâdere de ortodocşi „Iannes magicianul“ sau cu ebraicul Hylilas (Lucifer),
Teofil a prezidat un sinod în Biserica din Blaherne, în care s-a aruncat
anatema asupra tuturor celor ce venerează sfintele icoane. Prigoana iconoclastă
a luat brusc sfârşit odată cu moartea împăratului.
Impăratul Teofil a murit la 22 ianuarie 842.
Impărăteasa Teodora a II-a a rămas singura moștenitoare a tronului până când
fiul ei de nici trei ani, Mihail al III-lea, avea să ajungă la vârsta potrivită
conducerii imperiului. Impărăteasa era iconofilă, adică iubitoare a icoanelor,
astfel că, odată cu moartea soţului, iconoclaştii şi-au pierdut influenţa şi au
căzut în dizgraţie. Conform legendei, atunci când Teofil era pe patul de
moarte, Teodora a II-a a dat la iveală icoanele ascunse. In clipele de pe urmă
ale soţului său, ea l-a înduplecat să mărturisească, să cinstească şi să sărute
din tot sufletul icoanele. După ce şi-a ascultat soţia, Sinaxarul cel Mare ne
spune că împăratul şi-a dat cea din urmă suflare.
Imediat s-a instituit o regenţă în numele
moştenitorului tronului, copilul Mihail, formată din împărăteasa văduvă
Teodora, fraţii ei Vardas şi Petronas şi Teoctist logothetul. Acum au început
demersurile privind restabilirea cultului sfintelor icoane. „Impărăteasa cea
împodobită cu cunună, dorind adevărata împărăţie a lui Hristos“, dorea să aşeze
din nou în toate bisericile „icoana Lui cea neîntinată şi chipurile sfinţilor“
(Triod, Duminica Ortodoxiei, Canon, Cântarea a 4-a). Ea a lucrat cu mare băgare
de seamă. Mărturisitorii ortodocşi importanți, adică iconodulii, au fost
rechemaţi din exil şi au avut o întrevedere cu împărăteasa, pentru pregătirea
unui sinod. Acesta urma să restabilească cultul icoanelor şi, la dorinţa
Teodorei, să se încredinţeze că fostul ei soţ nu va fi anatematizat.
In luna martie 843, Teodora a II-a a
convocat un sinod în Palatul Kanikleion (sediul cancelariei imperiale) din
Constantinopol. Episcopii au întărit din nou hotărârile Sinodului al VII-lea
ecumenic din 787, din timpul împărătesei
Irina Ateniana, cu privire la venerarea icoanelor. Patriarhul Ioan al VII-lea
Gramaticul a fost depus, iar Teodora a II-a a recomandat Sinodului să-l aleagă
patriarh pe Metodie. Astfel, prin alegerea Sfântului Metodie, s-a reaşezat
pacea în Biserică. Deşi Sinodul a aruncat apoi anatema asupra iconoclaştilor,
totuşi el a fost un ierarh al reconcilierii. Teodora a II-a, fidelă memoriei
soţului ei, a cerut sinodalilor să-l cruţe pe acesta de anatemă şi să facă
rugăciuni fierbinţi pentru iertarea lui, pretinzând că pe patul de moarte s-a
închinat sfintelor icoane, căindu-se de greşelile sale.
La 13 martie 856, Mihail, ajungând la vârsta
înţelegerii lumii, a încredinţat guvernarea unchiului său, Vardas, ridicându-l
la rangul de Cezar. De-a lungul anilor, Vardas a ajuns principalul conducător
al treburilor politice şi până la urmă, prin uneltiri, avea să îşi elimine sora
din regenţă.
Teodora a II-a dezaproba viaţa imorală dusă de
acesta, deoarece se bănuia că trăieşte cu nora sa care era văduvă. Astfel, după
preluarea puterii de către Vardas, fiicele Teodorei, Tecla şi Anastasia, au
fost trimise la Mănăstirea Karinos, iar Teodora cu cealaltă fiică, Pulheria, au
fost silite să intre la Mănăstirea Gastrion. Mai târziu şi prinţesele de la
Mănăstirea Karinos s-au alăturat mamei şi surorii lor. Toate au fost apoi tunse
în chip mănăstiresc. Teodora a rămas în
mănăstire până la sfârşitul vieții, la 11 februarie 867.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu