Născută
în intervalul anilor 17–20 e.N, Messalina a fost fiica a lui Marcus Valerius
Messalla Barbatus şi a aristocratei Domitia Lepida. Despre Valeria Messalina nu
se cunosc prea multe detalii dinainte de a căsătoria cu împăratul Claudius.
Insă după realizarea mariajului, cruzimea şi desfrânarea de care a dat dovadă
i-a îngrozit pe contemporanii ei, fiind considerată o degenerată lacomă şi
periculoasă.
Căsătorită la circa numai 20 de ani
cu Claudius, bărbat cu unele dizabilități de vorbire și care era cu aproape 30
de ani mai vârstnic decât ea, se apreciază că Messalina s-ar fi culcat cu circa 8.000 de bărbaţi, vestite fiind
concursurile de excese sexuale în care reuşea să satisfacă mai mulţi parteneri
decât prostituatele cu care concura.
Plinius cel Bătrân a relatat că
Messalina obişnuia să-şi potolească poftele carnale în timpul unor competiţii
organizate în bordeluri, împotriva celor mai bune prostituate. Messalina ar fi
provocat-o la un moment dat pe cea mai faimoasă prostituată din Roma, Scylla,
pentru a vedea care rezistă mai mult în timpul unui astfel de maraton sexual.
După ce au făcut sex amândouă cu câte 25 de bărbaţi, Scylla ar fi cedat, însă
Messalina a mai continuat câteva ceasuri. Deşi faima împărătesei ar fi putut să
ducă la exagerarea numărului de bărbaţi care i-au trecut prin pat, cifra
avansată de autorii vremuilr contemporane și mai târzii.
Aceste comportări nu au fost mult
timp cunoscute de către împăratul Claudius, subjugat cu totul de către mai
tânăra sa nevastă. Messalina trimitea sclave să se culce cu împăratul, ca să-i
sustragă atenţia de la faptele ei. Plătea, aşadar, tăcerea sau îi pedepsea pe
toţi cei care vroiau să-i denunţe desfrâul.
Impărăteasa nu accepta refuzuri, iar
cei care îndrăzneau să nu i se supună plăteau scump împotrivirea. Un caz
celebru este cel al frumosului dansator şi actor Mnester, artist foarte iubit
de popor. Istoricul Dio Cassius povesteşte că tânărul a refuzat favorurile
Messalinei, iar aceasta a reuşit, graţie unui decret semnat de soțul ei, Claudius,
să-l transforme într-un soi de sclav, pus la dispoziţia ei sub pretextul
îndeplinirii anumitor servicii.
„Messalina, pentru care nu era
destul să fie adulteră, curtezană şi prostituată la palat, prostituând şi alte
femei nobile, dorea şi mai mult, după cum spune proverbul, să aibă mai mulţi
soţi”, mai scria istoricul Dio Cassius. “Pe unele le obliga să se supună la
actul sexual chiar în palat, în prezenţa şi sub ochii bărbaţilor lor. Pe
acestea, care acceptau aşa ceva, le iubea şi le favoriza (iar pe bărbaţii lor)
îi atrăgea de partea ei prin tot felul de cinstiri şi funcţii înalte. Alte
familii în schimb, care nu se înjoseau cu asemenea murdării, erau ţinta urii
ei, dacă nu şi victime”
Multă vreme Messalina a putut să se
bucure de sprijinul unor susţinători şi adulatori. Printre aceştia se număra şi
Lucius Vittelius, tatăl viitorului împărat. El o susţinea pe împărăteasă în
toate prinvinţele, inclusiv şi în cazul lui Valerius Asiaticus. Şi libertul
Narcissus i-a fost, iniţial, favorabil Messalinei, ca în final să ajungă cel
mai aprig duşman al acesteia.
In surse sunt citate numele multor victime „vinovate” că
se opuneau vieţii duse de Messalina, sau că stârneau interesul şi lăcomia
acesteia, prin averea lor. Filozoful Seneca a fost un „caz” fericit, alegându-se
doar cu un exil în insula Corsica .
Copiii, Octavia şi Britannicus, i-au
asigurat o poziţie temeincă pe lângă tron. Aceasta nu a primit totuşi titlul de
Augusta. Ştim că era stăpână pe voinţa lui Claudius şi se aliase chiar cu unii
liberţi ca să-l înspăimânte pe împărat cu spectrul unor comploturi.
Cea de-a treia soţie a împăratului Claudius era
capabilă să dezvolte adevărate obsesii pentru anumiţi bărbaţi, pasiuni violente
care se dovedeau adesea fatale pentru aceştia. Cei mai mulţi sfârşeau ucişi
după ce vicioasa împărăteasă se plictisea de ei, otrăvirea fiind modalitatea
preferată de aceasta, cu ciuperci sau venin.
Istoricul şi omul politic, Tacitus, a lăsat mărturii
despre sfârşitul Messalinei, sentinţă la moarte care i-a fost adusă de iubirea
vecină cu nebunia nutrită pentru un tânăr aristrocat ambiţios, Caius Silius,
care se visa împărat. Desemnat consul graţie Messalinei, acesta a divorţat şi
s-a dedicat cu totul împărătesei.
Influenţa exercitată de Messalina asupra lui Claudius
a fost destul de puternică, fiind numită chiar şi „geniul cel rău” al lui
Claudius. Unii istorici admit că ea era foarte tânără şi că a fost o unealtă,
manipulată de către experimentaţii curteni, funcţionari imperiali şi oameni
politici. Ea şi suporterii săi, cum am remarcat şi mai sus, impulsionau
angoasele şi spaimele lui Claudius, ca să-l determine să-i lichideze fizic pe
inamicii lor sau pe cei destestaţi de ei din diferite şi felurite motive.
Messalina a fost prezentă la sărbătorirea triumfului
sărbătorit de Claudius după cucerirea Britaniei: „soţia împăratului, Messalina,
a urmat într-o trăsură carul triumfal al acestuia” .Totuşi, amestecul în
activitatea cancelariei, nu i-a permis Messalinei cu adevărat să controleze în
mod constant birourile acesteia, scrinia.
Izvoarele istorice îi atribuie Messalinei şi alte
vicii. Aceasta dorea cu aviditate să acapareze mari cantităţi de bani, parcuri
și domenii. Messalina nu era interesată de problemele de stat decât numai în
măsura obţinerii unor profituri personale. Este pretins şi faptul că Messalina,
profintând de poziţia deţinută, ar fi vândut privilegii, comandamente militare,
monopoluri acordate de către stat, chiar şi calitatea de cetăţean roman. Se
pare că ar fi obţinut şi cruţarea unor liberţi meschini şi a unor conspiratori
împotriva propriului ei soţ, în schimbul unor sume de bani.
Spre sfârșit, Messalina şi-a atras și ura liberţilor
din palat, imediat după uciderea lui Polybius, unul dintre cei mai devotaţi
oameni ai împăratului. Liberţii, stăpâni pe borourile de la palat, se temeau
acum de slăbiciunea minţii împăratului, care-i putea pierde şi pe ei, în urma
unor posibile uneltiri ale Messalinei.
In cele din urmă, Claudius a fost cel care a ordonat
uciderea Messalinei, temându-se că aceasta îl va îndepărta de la putere.
Speriat, Claudius a fost sfătuit de libertul Narcissus să o ucidă pe Messalina,
dar şi pe toţi amanţii acesteia.
Hotărârea a fost luată după ce, profitând de absenţa
lui Claudius din Roma, Messalina şi iubitul Silius s-au căsătorit, graţie
dreptului de separarea unilaterală existent la acel moment, aşa cum menţionează
Tacitus.
Preocupaţi de plăcerile nunţii, proaspeţii căsătoriţi
nu luaseră nicio măsură serioasă ca să ajungă la guvernare. Acest fapt i-a
conferit libertului Narscissus un avantaj. Din ordinul lui, au căzut sub
securea călăului toţi amanţii Messalinei în frunte cu Silius şi cu „nuntaşii de
la storsul strugurilor”.
Messalina a fost împiedicată să aibă o întrevedere cu
Claudius, după acea extremă obrăznicie și inconștiență. Simțind primejdia, s-a
refugiat la mama sa, în grădinile de odinioară ale lui Valerius Asiaticus,
pentru a-şi pregăti apărarea.
Comportarea lui Claudius din acele clipe vădeşte
slăbiciunea şi teama acestuia de comploturi: „chiar dragostea înflăcărată ce o
avea pentru Messalina şi-a înăbuşit-o, nu atât din cauza ruşinii publice, cât
de teamă ca nu cumva iubitul ei, Silius, să-i ia tronul. Atunci, fugind la
tabere în mod ruşinos şi tremurând de frică, întreba tot drumul dacă mai este
împărat sau nu”.
Intre timp, Claudius s-a liniştit şi chiar a dat
poruncă să i se înfăţişeze Messalina. Libertul Narcissus a realizat faptul că
dacă Messalina va ajunge la Claudius, zilele sale vor fi numărate: „Şi dacă Narcissus nu ar fi grăbit uciderea
ei – scrie Tacitus – moartea şi-ar fi
îndreptat paşii către acuzator”. Astfel că, din proprie iniţiativă, a dat
ordin centurionilor să plece la locul de refugiu al Messalinei şi să o ucidă.
Când a primit vestea morţii Messalinei, Claudius nu a întreabat dacă de „mâna ei sau a altuia”, „ceru să i se umple cupa şi ospăţul urmă ca
de obicei”.
Istoricul Suetonius a spus că însuşi împăratul a
semnat actul de dotă la căsătoria Messalinei cu adulterul Silius, dândui-se
„asigurarea că este o simulare, ca să îndepărteze un pericol ce-l ameninţa şi
pe care îl prevesteau unele semne”
La scurt timp după moartea Messalinei, aşezându-se la
masă, întrebă de ce nu vine şi împărăteasa. Se pare că pe mulţi din cei
condamnaţi la moarte îi chema a doua zi la masă, sau să joace zaruri cu el şi
„crezând că ei întârzie, la reproşa prin curier că sunt nişte somnoroşi”.
Aceste exemple sunt grăitoare pentru uitucenia împăratului şi mai ales pentru
modul în care era perceput de contemporanii săi.
Claudius „nu dădu semne de ură, de bucurie, de mânie, de tristeţe, de niciun
simţământ omenesc, nici atunci când vedea veselia acuzatorilor, nici atunci
când privea jalea copiilor săi”. Așa a pierit cea mai mare împărăteasă
ninfomană a Romei.
După tristul episod, Claudius
„declară în faţa praetorilor adunaţi că, nereuşindu-i căsătoriile, va rămâne
celibatar, iar dacă nu va rămâne nu se opune să fie ucis de mâinile lor”.
Istoria ne-a arătat că lucrurile au stat cu totul altfel. Claudius s-a
recăsătorit cu Agrippina, fiica fratelui său Germanicus deși căsătoria acestora era
una incestuoasă.
Messalina cu fiul Britannicus - marmură la Vatican
Messalina - sculptură de francezul Eugene Cyrille Brunet
Messalina - sculptură de francezul Eugene Cyrille Brunet
Segvență din filmul Caligula și Messalina - 1977
Messalina cu fiul Britannicus - marmură la Vatican
Messalina - sculptură de francezul Eugene Cyrille Brunet
Messalina - sculptură de francezul Eugene Cyrille Brunet
Segvență din filmul Caligula și Messalina - 1977
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu