După
moartea lui Vasile II, fără urmaşi, puterea a trecut, în mod natural, fratelui
său Constantin VIII, co-împărat încă de la naştere, care nu luase nici cea mai
mică parte la problemele guvernării. Uşuratic şi indolent, trăind în contrast
cu gloriosul frate, cu talie herculeană, el nu se ocupa decât de sporturi,
lupte, curse de cai. În schimb, nu putea suporta nici cea mai mică oboseală şi
detesta tot ce putea aminti de război.
La urcarea pe tron, sănătatea lui era
ruinată, iar domnia lui efectivă nu a durat mai mult de trei ani (16 decembrie
1025 - 11 noiembrie 1028). A fost destul de lungă însă, pentru a-i permite să
confere guvernarea Imperiului eunucilor palatului şi să destituie pe cei mai
buni comandanţi militari şi pe funcţionarii educaţi de clarviziunea lui Vasile
II. A înlocuit oamenii de valoare din preajma sa cu favoriţi obscuri.
Era un personaj dur şi crud ce a
aplecat urechea la toate calomniile, fără nici un discernământ, pedepsind
greşelile neînsemnate cu scoaterea ochilor. Manifesta violenţa celor slabi şi
fricoşi.
De la soţia sa, Helena Alypios,
Constantin VIII a avut trei fete, dintre care cea mai mare, Eudoxia, a intrat
în mănăstire, iar celelalte două, mai tinere, Zoe şi Theodora, au rămas
singurele moştenitoare, dar nemăritate încă.
În noiembrie 1028, când şi-a bănuit
sfârşitul apropiat, Constantin VIII s-a gândit să găsească un soţ pentru una
din fiice, care să-i devină succesor. Palatul s-a umplut imediat de intrigi. Eunucii
s-au împărţit imediat în două partide ce susţineau fiecare câte un nobil, unii
pe Constantin Dalassenos, iar ceilalţi pe Romanos Argyros. Cel din urmă era
însă deja căsătorit. Chemat împreună cu soţia la patul de moarte al basileului,
a fost pus să aleagă între scoaterea ochilor şi divorţul de soţia sa, pentru a
se căsători cu una dintre prinţese. Theodora recuzându-se, Romanos Argyros a
fost căsătorit cu Zoe la 8 noiembrie, cu trei zile înainte de moartea lui
Constantin VIII.
Cei doi soţi erau rude, dar
patriarhul Alexios a înlăturat dificultatea în interesul statului.p
Intre
1028-1057 a urmat iarăşi un aşa-numit regim al prinţilor – consorţi, al unor
suverani adoptaţi. Dar, în timp ce în secolul X acest rol l-au deţinut oameni
de prim ordin, care au edificat grandoarea Imperiului Bizantin,
prinţii–consorţi din secolul XI s-au dovedit nişte parveniţi mediocri,
nepregătiţi pentru misiunea grandioasă ce le fusese atribuită de hazard.
Printre cei cinci parveniţi care au
ocupat tronul o jumătate de secol, Romanos Argyros a fost singurul căruia
trecutul propriu i-a dat un oarecare prestigiu, singurul capabil de a comanda o
armată, dar nu de a obţine victoria. Avea mai multe pretenţii decât calităţi
reale. Aparţinea nobilimii militare, cu care împărţea toate pasiunile.
Scurta domnie a lui Romanos Argyros,
de numai șase ani a fost, puternic agitată de intrigi de palat şi de comploturi
în care s-a implicat Theodora. Pentru aceasta, a fost închisă în mănăstirea
Petrion şi obligată de Zoe, care o detesta, să-şi afirme înclinaţiile
monastice. Romanos a pierit în una din acele intrigi, cu o origine din cele mai
vulgare. Neglijată de soţul imperial, care îşi pierduse speranţa de a avea un
moştenitor de la ea, Zoe s-a răzbunat luându-şi ca amant pe fratele unui eunuc
al lui Romanos, originar din Paphlagonia, pe care acela îl făcuse orphanotroph,
adică conducătorul principalului ospiciu din Constantinopol (Orphanotropheion),
adică al principalului orfelinat. Mihail, după cum se numea fericitul amant, a
răspuns pasiunii bassilisei destul de vârstnice.
Zoe a aranjat asfixierea lui Romanos
Argyros în baia palatului la 12 aprilie 1034, iar după câteva ore a aranjat
celebrarea căsătoriei cu tânărul aventurier de către patriarhul Alexios. Apoi
l-a proclamat basileus.
Prin familia paphlagoniană, demnitatea imperială a
descrescut ca eşalon social. Inainte de a deveni basileu, Mihail IV a fost
comerciant, la fel ca şi fratele său Nicetas. Alţi trei fraţi ai săi erau
eunuci, şi doi dintre ei, Gheorghios şi Constantin, exercitau meseria
discreditată de tămăduitor sau de empiric. Una din surorile lui avea drept soţ
un muncitor călăfătuitor în portul Constantinopolului. Adevăratul conducător al
familiei şi artizanul norocului lui Mihail IV era fratele mai mare, Ioan Orfanotroful,
călugăr şi eunuc, care a ştiut să se linguşească pe lângă Romanos Argyros şi
totodată, să încurajeze pasiunea împărătesei Zoe pentru tânărul său frate, pe
care l-a dus la tron.
aristocraţia
militară, care aspira să conducă imperiul.
Curând, Mihail IV, care nu vedea
nimic decât prin ochii fratelui său Ioan, a încetat să mai simuleze pasiunea
pentru Zoe şi a izgonit-o în gineceu, concediind toate femeile sale şi pe toţi
eunucii lui Vasile II, pe care Ioan îi bănuia de intrigi. Paphlagonienii
deveniseră stăpânii Imperiului Bizantin, iar eunucul Ioan nu mi cunoştea limite
pentru ambiţiile sale. A încercat chiar să substituie patriarhului Alexios
pretextând nelegalitatea numirii aceluia, dar bătrânul cleric i-a întocmit un
răspuns care l-a făcut pe eunuc să renunţe la proiect.
Din toată acea familie de parveniţi
fără scrupule, Mihail IV părea a fi singurul om cu un anumit grad de
onestitate, singurul conştient de originea criminală a puterii sale. Toţi
cronicarii, începând cu Psellos, contemporanul său, sunt de acord să laude
spiritul său serios şi chibzuit, sau să recunoască că, în pofida slabei
instruiri, s-a achitat conştiincios de rolul pentru care nu-l pregătise nimeni.
Nu a bulversat nimic în administraţie, nu şi-a ridicat prietenii prea repede şi
a rezistat la cupiditatea fraţilor săi.
Din păcate, Mihail IV avea o sănătate foarte precară
şi suferea de atacuri de epilepsie din ce în ce mai dese cu avansarea în
vârstă. A cerut rugăciuni din partea tuturor călugărilor din Imperiu, a
înmulţit actele de binefacere, fondările de locaşuri religioase, a mers în
pelerinaj la mormântul Sfântului Demetrius (Dumitru) de la Thessalonic, s-a
înconjurat de asceţi pe care-i servea personal şi a ajuns până la a-i culca în
propriul pat. Totul a fost în van, boala dovedindu-se de neînvins.
Devenit incapabil de a se mai ocupa
de afaceri, a abandonat guvernarea Imperiului în mâinile fratelui eunuc, ale
cărui acţiuni deveniseră din ce în ce mai odioase şi-i făceau transparentă
originea. Eunucul lua parte la orgii scandaloase, fără ca să piardă, după
spusele lui Psellos, nici o bârfeală a tovarăşilor de beţie, de care ţinea cont
mai târziu.
Boala fratelui basileu a sfârşit prin
a-l nelinişti şi s-a gândit să-i găsească un succesor din familie. Alegerea i-a
căzut asupra nepotului Mihail, fiul surorii sale Maria şi a vechiului muncitor
in port, pe nume Stephanos. Pe acela îl aranjase, în pofida nulităţii, ca
succesor al lui Giorgios Maniakes, în Sicilia.
Cu spirit fals şi caracter făţarnic,
noul moştenitor al tronului nu a întârziat să stârnească antipatia tuturor, aşa
că eunucul Ioan l-a izgonit în împrejurimile Constantinopolului. Acest personaj
nedemn a fost chemat, totuşi, să guverneze Romania atunci când, la 10 decembrie
1041, Mihail IV a murit în mănăstirea Sfinţilor Anargyri pe care o fondase,
după ce îmbrăcase tot acolo roba monastică.
Domnia lui Mihail V urma să dureze
exact 132 de zile (10 decembrie 1041- 21 aprilie 1042). Cu scopul de a se face
acceptat, a arătat, la început, cel mai mare respect împărătesei Zoe şi lui
Ioan Orfanotroful pe care îl consulta fără încetare. Dar, provocat de acel
unchi, domesticul scholarii-lor, Constantin, căruia aranjase ca Zoe să-i
confere demnitatea de nobilisim, a schimbat repede atitudinea. După ce a căutat
ceartă cu Ioan, l-a exilat într-o mănăstire. Acţiunea nu a găsit opozanţi
deoarece eunucul vicios şi viclean era foarte nepopular.
Gelos pe onorurile acordate
împărătesei Zoe, a încercat să se debaraseze de ea. La început a închis-o în
gineceu, apoi a acuzat-o că ar fi intenţionat să-l otrăvească, a deportat-o la
Prinkipo (Insula Prinţilor) şi a dispus să i se taie părul (18 aprilie 1042).
Nemulţumit de această faptă pe care a justificat-o printr-un manifest, a vrut
să-l atace pe patriarhul Alexis. Acesta însă, a dispus să fie bătute clopotele
şi a ridicat împotriva lui Mihail V o formidabilă revoltă (19 aprilie 1042)
ajutată şi de varegii ruşi din gardă. Marele Palat a fost asediat. Pentru a se
salva, basileul a rechemat-o pe Zoe şi a arătat-o poporului de la înălţimea kathismei (tribuna imperială din
Hipodrom ce corespundea ce palatul Daphne). Era prea târziu. Răsculaţii au
scos-o pe Theodora din mănăstirea Petrion, au condus-o tremurând la Sfânta
Sofia şi au întronat-o ca bassilisă prin sfinţirea patriarhului.
La 20 aprilie 1042 Marele Palat era ocupat. Mihail şi
Constantin s-au refugiat pe mare la mânăstirea Stoudion, unde, din ordinul
Theodorei, li s-au scos ochii şi apoi au fost internaţi în mânăstiri diferite
(21 aprilie 1042). Trebuie observat cât de rapid s-au derulat evenimentele
acelei răsturnări dinastice în numai patru zile.
Legitimitatea monarhică, reprezentată de Zoe şi
Theodora, ultimele mlădiţe ale dinastiei macedonene, reprezentase, deci, o nouă
victorie. Răsculaţii care o scoseseră pe Theodora din mănăstire, s-au temut ca
Zoe să nu se reconcilieze cu Mihail V, părând foarte dificil să facă să
domnească împreună două surori care se detestau. De moment, Zoe, cedând
circumstanţelor, „şi împotriva voinţei sale”, a invitat-o pe Theodora să vină
la palat, apropiind-o de sine. Pentru prima dată gineceul imperial s-a
transformat în sală de conciliu şi nimic nu este mai curios ca descrierea
lăsată de Psellos despre o audienţă ţinută de cele două surori împărătese. Deciziile
lor s-au dovedit destul de înţelepte, atât privind revocarea celor atraşi la
guvernare de Mihail V, cât şi condamnarea pentru deturnare de fonduri a
nobilissimului Constantin. Nu au bulversat administraţia şi au aplicat o
reformă bună prin suprimarea venalităţii funcţiilor publice, care nu exista în
drept, dar se aplica în fapt, prin sumele extorcate noilor funcţionari.
In gândirea celor două surori acel
regim nu era decât provizoriu, fiecare încercând să o înlocuiască pe cealaltă
şi lăsându-se împinsă pentru a găsi un prinţ-consort.
Theodora era refractară în raport cu o căsătorie, în
timp ce Zoe nu ezita, în pofida vârstei, să contracteze o a treia căsătorie.
Constantin Delassenes, la care s-a
gândit pentru început, o neliniştea prin tonul său autoritar. Un al doilea
pretendent a murit în ajunul reuşitei. In cele din urmă alegerea Zoei s-a oprit
asupra lui Constantin Monomachos, personaj de familie bună din nobilimea
bizantină, dar care nu îndeplinise niciodată vreo sarcină, personaj neliniştit,
fiul nuni conspirator, implicat el însuşi într-un complot şi exilat de Mihail
IV la Mytilene, unde a petrecut şapte ani. Zoe îl rechemase şi îl numise judecător
în thema Hellada. De acolo l-a chemat ca să-l facă basileus.
Unul din ofițerii Augustei fu însărcinat să aducă
noului favorit însemnele imperiale, simbolul și garanția înaltului său noroc și
să-l aducă, fără întărziere, la Constantinopol. La 11 iunuie 1042 el
își făcu intrarea solemnă, în mijlocul aclamațiilor poporului entuziasmat;
apoi, cu mare pompă, căsătoria a fost celebrată în palat.
Patriarhul Alexios a avut unele opoziții pentru a uni
pe cei doi, fiind fiecare la cea de a treia căsătorie. S-a găsit un mijloc de
evaziune prin celebrarea căsătoriei de către primul cleric al palatului şi prin
încoronarea de către patriarh a celor doi soţi. Constantin Monomachos care urma
să supravieţuiască Zoei, a domnit asupra Imperiului Bizantin 12 ani (12 iunie
1042- 11 ianuarie 1055).
Purtat de steaua lui norocoasă în fruntea Imperiului
Bizantin, Constantin Monomachos a continuat seria de prinţi-consorţi. Până la
urcarea lui pe tron, cu excepţia Italiei, Imperiul Bizantin îşi menţinuse peste
tot poziţiile. Odată cu el a început descreşterea politicii de cucerire.
Aceasta în pofida faptului că domnia lui a prezentat unele aspecte destul de
strălucite. Bizanţul şi-a pierdut forţa ofensivă şi s-a văzut ameninţat la
toate frontierele de inamici noi, de turci în răsărit, de pecenegi la Dunăre şi
de normanzi în Italia.
Pentru a se face faţă unor astfel de
pericole ar fi fost necesar un alt Vasile al II-lea, dar în Palatul Sacru nu se afla
decât un parvenit banal, superior, fără îndoială, prin educaţie
Paphlagonienilor, dar uşuratic şi indolent, om plăcut fizic, foarte apreciat de
toate femeile, basileu ce nu cerea decât pace şi linişte, considerând puterea
imperială ca o retragere aurită ce îi permitea să se distreze, aşa cum i-a
declarat cu cinism lui Psellos.
Nu era, de altfel, un om fără
calităţi. Simplu şi agreabil, îi fermeca pe interlocutori prin bunăvoinţă. Nu
se arăta mândru sau răzbunător, ci totdeauna bine dispus, chiar în circumstanţe
neplăcute, un adevărat Philintus încoronat cu tot ce comportă un caracter
egoist şi laş.
In momentul preluării tronului,
Monomah avea o legătură deja veche cu o nepoată a lui Bardas Skleros,
pretendentul. Fiind căsătorit anterior de două ori, nu mai spera să se
recăsătorească. Cei doi amanţi nu puteau, însă, trăi unul fără altul, aşa că
Skelerena s-a dus să-l consoleze în exilul de la Mytilene.
Impotriva tuturor aşteptărilor, Constantin a găsit
mijlocul de a obţine de la Zoe, ca favorita lui să locuiască la palat. Aceasta
a obţinut o situaţie oficială, cu titlul de Sebasta,
în virtutea unui contract de prietenie. Asista la consiliu unde făcea să
prevaleze avizul său şi apărea în procesiunile imperiale. Trecerea sa între mai
marii palatului a iritat populaţia care se temea să nu o înlăture sau să o
domine pe Zoe. Iritarea a ajuns până la nivelul unei adevărate revolte, dar
lucrurile şi-au revenit în matcă deoarece favorita şi-a dat sfârşitul destul de
curând, spre marea durere a basileului. Acesta a dispus să fie îngropată în
mănăstirea Manganilor, pe care o fondase chiar el.
Moartea Sklerenei nu a schimbat multe
lucruri în fizionomia curţii imperiale. Constantin IX a continuat să ducă
aceeaşi existenţă trândavă, înlocuind-o pe vechea amantă cu o tânără alană, pe
care nu a încercat să o introducă în palat pe timpul vieţii împărătesei Zoe,
dar căreia nu a întârziat să-i acorde titlul de Sebasta. Pe altă parte se distra cu glumele inepte ale favoritului
Romanos Boilas, adevărat bufon care şi-a permis să devină iubitul amantei
imperiale şi să comploteze pentru moartea basileului. După deconspirare a
obţinut totuşi iertarea suveranului.
Constantin IX Monomachos era foarte
puţin dispus să ducă o viaţă activă. De la începutul domniei a devenit un
paralitic, până la punctul de a nu se mai putea mişca. Cu toate acestea, cu un
curaj real, nu a încetat niciodată să se achite de funcţiile pe care le
incumbau demnitatea lui. Desigur că, este bizară alăturarea acestor realităţi
fizice de înclinaţiile sale lumeşti.
Cu o inconştientă greu de acceptat,
a golit tezaurul lăsat de predecesori, acoperind cu bogăţii pe favoriţi şi
favorite, sau prin construcţii fastuoase ca cele ale bisericii Sfântul Gheorghios
a Manganilor, sau ca cea de la Nea Moni din Chios.
Impărăteasa Zoe nu mai avea
dispoziţia de viaţă a lui Constantin IX Monomachos, petrecându-şi timpul în
gineceu, fabricând parfumuri sau cercetând viitorul prin contemplarea icoanei
lui Christos Antiphonetes, pe care o confecţionase chiar ea „şi din care făcuse
imagine aproape vie”. Ea a dedicat acelei icoane o biserică şi a ajutat pe
basileu cu o generozitate nerezonabilă, să delapideze finanţele statului. A
murit la 72 de ani, în 1050 şi a primit de la tristul soţ onoruri datorate unei
sfinte.
In inegalabila catedrală a
creștinătății Sfânta Sofia, la partea superioară există un tablou fastuos de
mosaic care reprezintă pe Iisus Christos având la stânga pe Constantin al
IX-lea Monomschos și la dreapta pe împărăteasa Zoe. Se spune că Zoe ar fi
dispus ca la schimbarea consorților să fie schimbate și figurile lor din acel
mosaic. De altfel, prin comportamentul său în raport cu instituția căsătoriei,
Zoe a făcut de râs statutul unei adevărate împărătese, fiind preocupată până la
bătrânețe de relații conjugale, uneori rușinoase și ucigașe.
Sfânta Sofia - Mozaic cu Constantin al IX-lea Monomachos și
cu împărăteasa Zoe, adevărata moștenitoare a tronului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu