Numele său complet a fost Pompeia Plotina Claudia Phoebe Piso. A fost soția
și împărăteasa consort a împăratului roman Traian. A devenit renumită pentru
interesul arătat față de filosofie și pentru virtutea, demnitatea și
simplitatea ei, clasic romană. Ea a fost deosebit de dedicată școlii filozofice
epicureene din Atena. S-a afirmat prin atașamentul față de soțul războinic și
glorios, dar și prin faptul că și-a folosit influența în a oferi romanilor o
impozitare mai echitabilă și o educație mai bună. S-a remarcat prin asistența oferită celor săraci și prin lupta
pentru toleranță în societatea romană.
Plotina s-a născut și a fost crescută în Tejada la
Vieja (Escacena del Campo) din provincia Hispania, posibil în timpul domniei
împăratului roman Nero (r. 54-68). Cu toate acestea, ar fi putut fi născută în
anii '70 e.N. A avut drept tată pe Lucius Pompeius și masmă pe Plotia, cuplu care
avea legături politice și familiale extinse. Traian s-a căsătorit cu ea, la 22
de ani, înainte de ascensiunea glorioasă și, deși au trăit o căsnicie fericită,
nu au avut copii. Ea l-a urmat în toate taberele militare prin care l-a purtat
cariera.
La intrarea în palatul imperial după ascensiunea
lui Traian, se spune că Plotina s-a adresat celor care o supravegheau și a
anunțat cu atenție: "Intru aici ca femeie pe care aș vrea să o prezint și
atunci când voi pleca".
A încercat să înlăture gustul rău al conflictelor
interne care au caracterizat domnia lui Domitianus, precum și dinastia
iulio-claudiană. A trăit și a acționat ca o matronă tradițională romană și a
fost asociată cu o zeiță ciudată, precum Vesta, gardianul focului sacru al
Romei, și precum Minerva, zeița războiului și a înțelepciunii. In anul100,
Traian i-a acordat titlul de Augusta,
dar ea nu a acceptat titlul până în anul 105. Deși se obișnuia, Plotina nu a
apărut și pe monede până în 112.
Când viitorul împărat Hadrian și sora lui și-au
pierdut părinții, la 10 sau 11 ani, Traian și ofițerul roman Publius Acilius Attianus
au devenit gardienii lor. Tânărul Hadrian a fost văr primar al luiTraian (tatăl
lui Traian și bunica paternă a lui Hadrian erau frați). Pe parcurs Plotina a
devenit partenerul de înțelegere între Hadrian și viitoarea sa soție Vibia
Sabina.
Scrisoarea testament compusă de Traian pe patul de
deces, a apărut la Roma cu semnatura lui Plotina. In scrisoare împăratul spunea
că îl adoptă pe Hadrian și îl numea succesor la tronul imperial. La Roma au
apărut suspiciuni privind testamentul. Se zvonea că Attianus și împărăteasa
Plotina fuseseră îndrăgostiți, ambii fiind foarte atașați de Hadrian, pupilul
lor. Se preciza că ambii au fost prezenți la moartea lui Traian, la Selinus, în
Cilicia (Asia Mică), în august 117 și că de comun acord au ajutat la asigurarea
succesiunii lui Hadrian prin forțarea voinței lui Traian. Nu poate fi vorba de
o forțare a deciziei împăratului deoarece se știa de mult că vedea în Hadrian
pe succesorul său. Aceata de comun acord cu Plotina.
Annelise Freisenbruch respinge și ea aceste
acuzații. "Plotina, soția tăcută a secolului al II-lea, a fost alăturată
femeilor imperiale romane Livia, Agrippina Minor și Domitia acuzate pe nedrept
că ar fi acoperit sau că ar fi conspirat la moartea soțului lor". Tot
Freisenbruch a menționat că există multe explicații plauzibile care ar
justifica semnătura Plotinei ca legitimă pe această declarație testament.
Traian ar fi fost pur și simplu prea slab pentru a semna scrisoarea însuși
Impreună cu Attianus și Matidia, văduva
cunoscătoare a dorințelor împăratului, Plotina, a însoțit corpul lui Traian la
Seleucia și cenușa lui de la Roma și a depus-o la baza columnei ridicate în
Forul său.
In timpul văduvei Plotina s-a dedicat mai adânc în
pasiunea ei pentru filozofie. In timpul anului 121, pe când împăratul Hadrian
verifica și cunoștea provinciile imperiului, Plotina i-a adresat o serie de
scrisori în care discuta despre cine ar
trebui să fie noul șef al școlii filosofice epicureene din Atena. A cerut o
modificare a legii, care ar permite lui Popillius Theotimus, șeful interimar al
școlii, să devină conducătorul real. In răspuns, Hadrian a fost de acord cu
argumentul ei, iar scrisorile relevante au fost păstrate într-o serie de
inscripții. Freisenbruch a notat: "In contrast puternic cu anonimatul său
pasiv în istoria literară, această inscripție din Atena a transformat pe
Plotina într-o femeie foarte educată, activă în domeniul apropiat inimii ei și
cu tipul de acces la împărat pe care l-a avut odată Livia ."
Când Plotina a murit de boală, a fost divinizată de cel pe care îl făcuse împărat.
Hadrian a construit un templu în onoarea sa la Nimes (Nemausus), în sudul
Galiei și un altul la Roma.
Super interesant
RăspundețiȘtergere