Inventator al unei noi ştiinţe – sonicitatea, Gogu (George)
Constantinescu este considerat pe drept cuvânt savantul fără de care Aviaţia
britanică nu ar fi putut obţine supremaţia aeriană asupra nemţilor, în PrimulRăzboi Mondial. Intâia aplicaţie
a sonicităţii pe care a realizat-o românul a fost „mitraliera sonică” – a carei
cadenţă de tragere era sincronizată cu rotaţia elicei – montată pe avioanele de
luptă. Dar aceasta este doar o mică parte din contribuţia lui Gogu Constantinescu la ştiinţa modernă. Teoria sonicităţii –
transmiterea de energie prin intermediul vibraţiilor – a luat naştere prin
stabilirea unei legături între muzică şi fizică, demonstrând că muzica poate fi
transpusă în formule matematice. Inventator prolific, cu peste 130 de brevete,
munca lui Constantinescu este astăzi, după aproape un secol, redescoperită de
cercetătorii care încearcă tratarea cancerului şi a altor boli grave prin
intermediul vibraţiilor.
Casa din Craiova în care s-a născut Gogu Constantinescu
Casa din Craiova în care s-a născut Gogu Constantinescu
Momente din viața unui mare inventator
Fiul unui mare profesor de
matematică şi iubitor de muzică şi al unei mame de origină alsaciană, refugiată
la Timişoara, Gogu Constantinescu s-a născut la Craiova, la 4 octombrie 1881.
Bunicul din partea mamei era inginer. De la aceştia, tânărul a moştenit
talentul pentru matematică, muzică şi inginerie. Pe toată durata copilăriei şi
a adolescenţei, s-a dovedit un spirit extrem de inventiv, abil şi precoce. In
vremea liceului, şi-a transformat camera într-un adevărat laborator pentru
experimente fizico-chimice.
Astfel, aici au prins
viaţă o lampă electrică cu mercur, acumulatori şi baterii, diverse motoare. Tot
în perioada adolescenţei a conceput un calculator, bazat pe un sistem mecanic,
care putea realiza calcule cu până la 30 de cifre. Câteva rotiţe se învârteau
în jurul unei manivele. Ideea de la care a pornit era…să-şi ajute sora să se se
descurce mai bine la matematică.
Din nefericire, Gogu va
trebui ca de la numai 15 ani să se descurce singur, tatăl său trecând în
nefiinţă în 1896. În 1899 îşi ia Bacalaureatul şi se înscrie la Şcoala de
poduri şi şosele, pe care o va termina ca şef de promoţie 5 ani mai târziu.
Tenace, încrezător în sine, pe timpul studenţiei a înfruntat cu succes
rezistenţa la schimbare a profesorilor săi, încercând să demonstreze utilitatea
unui nou material de construcţie la acea vreme: betonul armat. Folosirea
betonului armat eşuase deja în Europa: în 1900, la Expoziţia Universală de la
Paris, în 1903 la Basel, în construcţia unui important hotel. Totuşi, tânărul
inginer a publicat în 1904 un calcul teoretic privind betonul armat, iar în
anul următor, teoria de calcul ce a permis construcţia primelor poduri în arc.
În anii care au urmat, a
proiectat numeroase construcţii de beton armat, printre care Camera de Comerţ,
Ministerul Lucrărilor Publice, Stadionul Sporturilor, moscheea din Constanţa .
La numai 25 de ani a fost
chemat să rezolve problemele grave care se iviseră la construcţia Camerei
Deputaţilor, şi a făcut-o cu succes, după ce a învins criticile şi neîncrederea
„specialiştilor” privind folosirea betonului armat. Neîncrederea era aşa de
mare încât, iniţial, deputaţii au refuzat să intre înăuntru de teama prăbuşirii
construcţiei. Au trecut exact 100 de ani şi construcţia nu a căzut!
Primul pod în arc din România
România se afla în plină
fază de dezvoltare a infrastructurii, dar ideile prea avansate pentru timpul
său ale inginerului Constantinescu erau refuzate sistematic de Guvern. Pentru a le pune în practică, el a
demisionat din serviciul public şi a înfiinţat o antrerpriză de construcţii
împreună cu inginerul Tiberiu Eremia.
Primul pod în arc din România
Primul pod în arc din România
Intrucât soluţiile de
construcţie bazate pe beton armat reduceau costurile cu aproximativ 30% şi se
finalizau mult mai repede, firma celor doi ingineri a reuşit să câştige o
licitaţie importantă privind construcţia a 5 poduri. Deşi utilajele cu care
lucrau trebuiau importate, Gogu Constantinescu a preferat să construiască el
însuşi câteva, cum ar fi maşinile de aer comprimat care funcţionau sub apă.
Ne aflăm încă în perioada
în care se mai foloseau caii pentru tracţiune – în ţara noastră existau puţine vehicule cu motor.
Totuşi, pentru dezvoltarea extracţiei de petrol era nevoie de amenajarea
şoselei Bucureşti-Doftana, iar soluţia găsită de Gogu Constantinescu semăna foarte mult cu bitumul de azi. Peste
piatră a turnat păcură fierbinte, aceasta fiind prima încercare de asfaltare a
unei şosele.
Tânărul avea un spirit neobosit, găsea
soluţii la problemele din orice domeniu cu care venea în contact. Cu aceeaşi
ocazie a dezvoltat şi utilajele de forare, a abordat problema vehiculelor de
transport, a motorizării şi sistemelor de transmisie. Mai târziu, avea să
construiască un motor cu injector, preluat ulterior de Bosch, şi primul
automobil fără cutie de viteze (1923). Ideile sale vor fi reluate mai târziu de
Ion Basgan, care va obţine brevetul pentru „forajul sonic” în 1933 în România
şi 1937 în S.U.A. Aplicarea acestei invenţii a adus profituri uriaşe
companiilor petroliere americane, iar urmaşii lui Basgan se judecă şi azi cu
acestea pentru plata drepturilor legitime…
Fondarea unei noi științe - sonicitatea
O preocupare specială a
inventatorului Constantinescu au fost vibraţiile şi efectele acestora.
Vibraţiile locomotivelor pe calea ferată, vibraţiile diferitelor maşini şi
structuri erau nedorite, iar tehnicienii căutau să le elimine.
Soluţia pe care o propunea
românul provenea din pasiunea acestuia pentru…muzică. cum el cânta la pian încă
de la vârsta de 5 ani, a simţit efectul benefic al vibraţiilor armonioase ale
muzicii asupra organismului şi psihicului uman. Constantinescu s-a gândit să
transpună muzica în formule matematice. Aceasta înseamnă că, indiferent de
forma de comunicare aleasă şi de limbajul folosit, există o cheie universală
care le dezleagă. Un limbaj universal e tocmai una din dorinţele de comunicare
ale umanităţii, dorinţă care a traversat secolele din vremurile mitologice.
Muzicienii şi fizicienii
aveau o viziune diferită asupra acusticii şi armoniei.
Generatorul trifazic sonic
Inginerul Constantinescu a unificat această viziune într-o nouă ştiinţă – sonicitatea, demonstrând că sunetele pot transmite energie după legi similare cu cele ale electricităţii. Aplicaţiile sonicităţii sunt multiple (transporturi, industria energetică, foraje petroliere, medicină) şi, la aproape 100 de ani de la fondarea teoriei, putem spune că sunt insuficient exploatate.
Generatorul trifazic sonic
Inginerul Constantinescu a unificat această viziune într-o nouă ştiinţă – sonicitatea, demonstrând că sunetele pot transmite energie după legi similare cu cele ale electricităţii. Aplicaţiile sonicităţii sunt multiple (transporturi, industria energetică, foraje petroliere, medicină) şi, la aproape 100 de ani de la fondarea teoriei, putem spune că sunt insuficient exploatate.
Sonicitatea
este o ramură a fizicii și a tehnicii care se ocupă cu transmiterea energiei
mecanice în masa lichidelor sau a solidelor prin intermediul vibrațiilor și al
undelor elastice longitudinale care se propagă în masa fluidului sau solidului.
Sistemele tehnice de transmitere a energiei mecanice prin sonicitate sunt
similare, ca structură, cu cele de transmitere a energiei electrice.
In luptă cu septicismul din străinătate
Arme fără foc - aplicație a compresiei lichidelor
In timp ce lucra la
proiectele sale, Gogu Constantinescu îl întâlneşte pe Kettering, directorul
companiei Standard Oil, întâlnire care-i va
marca decisiv cariera. Sperând într-un sprijin şi o deschidere mai mare, în
noiembrie 1910 românul se stabileşte la Londra. Va păstra însă permanent
legătura cu patria.
La Londra se izbeşte însă
de acelaşi scepticism. Se pare că ideile inovatoare se lovesc de orbirea
semenilor în orice societate. Deşi în 1600 Francis Bacon demonstrase că
lichidele sunt compresibile, la începutul secolului 20 ştiinţa vremii se opunea
acestei idei. Pornind de la sonicitate, Gogu Constantinescu demonstrase şi el
compresibilitatea lichidelor. Pentru a-i convinge însă pe ceilalţi, trebuia să
realizeze o serie de demonstraţii practice. Astfel, concepe arme cu lichid
comprimat, care în loc de sisteme de foc foloseau energia rezultată din
comprimarea lichidului, cea ce le făcea extrem de silenţioase. Principiile care
stăteau însă la baza teoriei sale rămâneau neînţelese, astfel că importanţi savanţi
englezi au rămaşi surprinşi când unul din dispozitivele sale sonice a găurit o
rocă. Practic, un sunet perfora o rocă dură!
Mai târziu, acest
dispozitiv va deveni perforatorul de granit, care poate sapa cu uşurinţă
tunele. Din păcate, nici astăzi nu e folosit, apelându-se tot la primitivele
dinamitări. In baza sonicităţii, un alt inginer român, Ion Basgan, a brevetat
în 1933 un sistem modern şi unic de forare, care a asigurat României avantaje
concurenţiale importante. În paralel, a fost adaptat şi în SUA. Deşi
aplicaţiile sonicităţii realizate în industria petrolului sunt multiple,
meritului savantului român este rareori recunoscut.
Primul laborator este amenajat în bucătăria
modestului apartament londonez în care locuieşte. Mai târziu, i se oferă un loc
de cercetare, dar şi acesta impropriu amenajat, pe o insulă în mijlocul
Tamisei, la Twickenham. In următorii 3 ani, inginerul român va aplica pentru nu
mai puţin de 18 de brevete legate de combustia internă sau de elementele de
transmise ale motorului, dar şi de transmiterea energiei în lichide prin
intermediul undelor.
Însă, atenţia sa se va
concentra cu precădere pe dezvoltarea teoriei şi aplicaţiilor referitoare la
sonicitate.
Munca marelui inventator
dădea la iveală invenţie după invenţie, dar îi lipseau mijloacele financiare
pentru a le dezvolta. Lumea industriaşilor nu era încă pregătită pentru a
accepta progresul propus de savantul român. Lichidele nu pot fi comprimate, era singurul răspuns pe
care-l primea. Silit de acest context, Gogu decide să-şi îndrepte privirile
către America. Aici, tânărul inventator îl întâlneşte pe renumitul Thomas
Edison, care angaja matematicieni, ingineri, fizicieni spre a-l ajuta în munca
sa. El i-a propus românului un proiect apreciat de contemporani ca imposibil:
un aparat care ar înregistra şi transpune o partitura cântată la pian, în note
muzicale. Bazându-se pe teoria armoniei dezvoltată încă din vremea studenţiei,
Gogu a acceptat propunerea, susţinându-şi ideile prin argumente matematice.
Totuşi, Edison nu ştia matematică; el era un
experimentator remarcabil, dar care se temea de concurenţa pe care i-o făceau
mai tinerii inventatori. Să ne amintim aici de războiul dus cu un alt mare
român: Nicolae Tesla. Din
acest motiv, şi în contextul izbucnirii Primului Război Mondial, proiectul lui Gogu Constantinescuîn
colaborare cu Edison nu mai este finalizat.
În America , Gogu
eşuează în obţinerea interesului şi a sprijinului financiar atât de necesar
pentru a-şi pune în practică ideile. Compresia lichidelor care stătea la baza
invenţiilor sale era „împotriva legilor naturii”. Se reîntoarce în Anglia şi reia lucrul la
sistemele de transmisie
Românul nebun
In 1914, la vârsta de 33
de ani se căsătoreşte cu tânăra SandraCocorescu. Tot în acelaşi an încheie un
contract cu Walter Haddon, directorul W.H. Dorman & Co. care îi oferea
sprijinul financiar necesar, în schimbul a 50% din veniturile obţinute pe urma
brevetelor.
În noul său laborator, Gogu Constantinescu îşi intensifică studiile. Conştient fiind de
necesitatea acceptării ideilor sale de către opinia publică, trece la noi
demonstraţii practice şi ţine o serie de conferinţe. Dintre inventii face parte
şi un sistem asemănător cu o fântână arteziană. El demonstrează astfel nu numai
că lichidele sunt compresibile, dar şi că energia lichidelor
comprimate la presiuni înalte poate fi stocată şi folosită ulterior. Pe acest principiu a
construit arme de calibru greu, fără foc, şi mitraliere extrem de silenţioase.
Cu toate acestea, numeroasele sale invenţii brevetate par contemporanilor greu
de conceput, el fiind considerat „Românul nebun”.
Avion echipat cu "Constantinescu Fire Control Gear"
Era în plin război (1915).
Trupele aliate sufereau numeroase înfrângeri în aer, deoarece nemţii foloseau
un sistem nou de tragere printre elicele avionului. Eforturile aliaţilor de a
găsi un alt sistem de tragere sincronizată s-au dovedit sortite eşecului, fiind
supuse dezavantajelor mecanicii: deformări generate de variaţiile de
temperatura, lungimea ţevii necorespunzătoare cu modelele de avioane etc. Era
nevoie de un sistem hidraulic. Salvarea aliaţilor avea să vină tocmai de la
„românul nebun” şi aplicaţiile sonicităţii. Dar nici în această situaţie de
urgenţă, teoria sa nu a fost înţeleasă şi autorul ei nu a fost sprijinit în mod
oficial. Totul s-a derulat în baza sprijinului acordat de către maiorul Calley,
unul din membrii de conducere ai Comitetului Regal, care din acest motiv…a fost
silit să demisioneze.
In august 1916 s-au
realizat primele teste cu un avion echipat cu ceea ce avea să devină Constantinesco Fire Control Gear sau „C.C. Gear”.Succesul şi superioritatea
faţă de sitemul utilizat de aviaţia germană s-a bucurat în sfârşit şi de
recunoaşterea oficială, astfel că, până la sfârşitul războiului, peste 50.000
aparate de zbor americane si britanice au fost dotate cu astfel de sisteme. Sistemul asigura sincronizarea
perfectă între 1.200 de gloanțe trase pe minut, prin cele două guri de foc
instalate de o parte și de cealaltă a elicei în funcțiune, fără să-i atingă
paletele.
In martie 1920,
vice-amiralul de aviaţie John Maitland recunoştea în The Times
meritul uriaş al românului în recâştigarea supremaţiei aeriene a Aliaţilor.
Principiile, terminologia
şi formulele necesare pentru construcţia dispozitivelor sonice sunt cuprinse în
lucrarea „Teoria Sonicităţii„. Primul volum
apare în numai 150 de exemplare clasate ca „secrete”. Chiar şi astăzi, această
carte este foarte greu de procurat. Printr-o hotărîre a Guvernului
britanic, comercializarea tratatului a fost interzisă, el fiind direcționat
exclusiv, după un tabel nominal strict, către persoane și colective tehnice din
industria de apărare a Marii Britanii. Asta cu mare, mare discreție. Cu toate că opera lui Gogu
CONSTANTINESCU este de o valoare inestimabilă, ea nu a fost cunoscută
îndeajuns, în bună parte datorită caracterului secret dat de utilizările
preponderent militare, iar pe de altă parte puţinelor publicaţii referitoare la
aceasta. Astfel, primul volum publicat în 1918 la Londra, într-un număr limitat
de exemplare, așa cum s-a amintit, a fost declarat secret de către guvernul Marii Britanii, din
cauza explicaţiilor pe care le avea noua teorie în domeniul armelor şi
mijloacelor de război.
Abia în 1922 Comisia Regală pentru premierea invenţiilor a luat în calcul şi
plata serviciilor sale, oferindu-i 90.000 £ (din care se va plăti
impozit), bani pe care-i va împărţi cu partenerul său Walter Haddon. După război, în mod
oficial, Amiralitatea britanică avea să atribuie meritul pentru supremația
pe care a avut-o asupra aviației germane tocmai descoperirii acestui savant
român. I-au dedicat unui român războiul aerian cîștigat de Aliați.
La finele războiului,
fondurile destinate cercetării în domeniul sonicităţii au fost drastic reduse.
Savantul s-a întors în 1919 în ţară unde a ţinut o serie de
conferinţe la Academia Română privind sonicitatea şi aplicaţiile ei.
Entuziasmul românesc a fost atât de mare încât s-a înfiinnţat o companie,
„Industria sonică”, pentru dezvoltarea ideilor sale. Proiectul a fost însă
abandonat din insuficienţă de fonduri şi savantul s-a întors în Anglia. Aici
avea să descopere că cercetarea privind aplicaţiile militare sonice a trecut
sub comanda Amiralităţii.
Din cauza secretomaniei
britanicilor, de care spuneam mai devreme, savantul român era cît p-aci să
alunece în anonimat. În 1958, doi americani publicau un tratat despre
sonicitate, fiind considerați, la scurt timp, pionierii acestei științe. Spre
norocul lui, Gogu Constantinescu mai trăia la acea dată și a putut restabili
adevărul în ceea ce privește paternitatea sonicității, care fusese elaborată și
testată de el cu 40 de ani înaintea impostorilor americani.
Câteva invenții marca Gogu Constantinescu
Convertorul sonic
Câteva invenții marca Gogu Constantinescu
Creatorul sonicității n-a făcut
doar o materie de examen pentru universitățile politehnice din lumea întreagă,
ca să-și pună în cap studenții restanțieri, ci i-a dat și aplicare utilă în
peste o sută de invenții brevetate. Ciocanul sonic, fără supape și ventile,
pentru forjarea metalelor, perforatorul sonic, cu randament de zece ori
mai mare decît cel pneumatic folosit în mod curent, un tun capabil să lanseze,
fără pic de zgomot, un proiectil de o sută de kilograme la o distanță de 1.500
de metri, motorul cu injecție sonică sînt doar cîteva dintre invențiile sale pe
tărîmul sonicității.
Un alt exemplu de invenție a
românului, fără legătură cu sonicitatea este dispozitivul numit “Convertor
de cuplu”.
Mașina cu transmisie automată care a uimit lumea
Domeniile atinse de geniul lui Gogu CONSTANTINESCU au fost foarte diverse, realizările practice fiind impresionante, dintre acestea menţionăm o mică parte:
Mașina cu transmisie automată care a uimit lumea
Domeniile atinse de geniul lui Gogu CONSTANTINESCU au fost foarte diverse, realizările practice fiind impresionante, dintre acestea menţionăm o mică parte:
- A promovat utilizarea betonului
armat. Era o sarcină grea deoarece metoda dăduse rezultate dezastruoase în alte
părţi ale Europei, cum ar fi podul "Celestial Globe" de la Expoziţia
Universală din Paris din 1900 şi hotelul "Black Bear" din Basle din
1903. A construit primului pod de beton armat cu traverse drepte din România,
1906, a consolidat cupola Palatului Parlamentului (care suferise deplasări şi
fisurări), a realizat cupola minaretului Moscheii din Constanţa etc., cu toată
opoziţia fostului său profesor, marele Anghel Saligny. Aceste lucrări dăinuie
şi astăzi.
- A inventat un anumit fel de asfalt.
- A elaborat Teoria Sonicităţii (metoda
de transmitere a puterii, prin unde de presiune, utilizând proprietatea de
compresibilitate a lichidelor).
- A construit cel mai performant
sistem de sincronizare a tragerii la avioane, prin spaţiul lăsat de palele
elicelor acestora.
- A materializat primul tun sonic.
- A proiectat şi construit
Convertorul Gogu Constantinescu, prima cutie de viteze automată, pentru
automobile şi locomotive, fără ambreiaj şi roţi dinţate, bazată pe efectul
inerţial al maselor în mişcare.
- A gândit primul Hidroglisor care
a fost materializat în jurul anilor 1970 de către ruşi.
- A demonstrat efectul termic al
sonicităţii prin realizarea primului calorifer sonic.
Dezamăgit, dar nevrând să se recunoască
învins, este din nou gata – pe cont propriu – să găsească noi şi noi soluţii. Incă din timpul războiului fundamentase matematic câteva posibilităţi de
îmbunătăţire a sistemul de transmisie al automobilelor: convertorul de cuplu. Existau puţine
automobile la acea vreme, iar planul lui era să producă o „maşină pentru toţi
oamenii”.
Primul model de convertor de cuplu
Ideile, deşi primite cu
entuziasm de opinia publică britanică, aveau să se lovească iarăşi de
interesele cercurilor de industriaşi.
Primul model de convertor de cuplu
Primul model de convertor de cuplu
La expoziţia londoneză din
1924, un stand pe care scria mare „Constantinesco” prezenta convertorul sonic. Peste 220 de
publicaţii vorbeau despre acest convertor şi automobilul viitorului. O maşină
experimentală dotată cu noua invenţie urca fără nici o greutate şi fără şocuri
o pantă abruptă cu 10 persoane la bord. După noi experimente, a realizat un automobil fără cutie de viteze, extrem de economic, care putea fi condus
chiar şi de… un copil. Un astfel de automobil, tip sport, cu o linie modernă, a
fost prezentat la Paris ,
în 1926. In 1924, cînd a fost prezentat, a
produs o asemenea uimire încît s-a spus despre el că este… „un mecanism
cvadridimensional“. Din păcate, acest convertor de cuplu, ca și multe alte
invenții ale lui Gogu Constantinescu, a rămas și azi de domeniul SF, deși chiar
au fost produse și verificate cu 80 de ani în urmă. Mafia petrolului este mai
tare decât convertorul.
Arme fără foc - aplicație a compresării lichidelor
Arme fără foc - aplicație a compresării lichidelor
Gogu Constantinescu, Paris, 1926
S-a scurs aproape un secol
de atunci, şi marile companii, „dornice să satisfacă interesele
consumatorului”, nu au reuşit să ne scape de bătăile de cap ale cutiei de
viteze decât parţial.
Contribuţia românului în
ceea ce priveşte motoarele şi automobilele nu se va opri aici. Ulterior, el va
construi motorul diesel cu injector sonic, copiat parţial de firma germană Bosch. Acesta dezvolta 600 CP
şi avea 6 cilindri.
Norocul părea că îi surâde
în sfârşit. Compania americană General Motors încheie un contract privind
licenţa de fabricare a convertorului de cuplu cu Constantinesco Torque Converters Ltd. Valoarea contractului
era de 100.000$ pentru cheltuieli de cercetare şi o plată ulterioară de 3 mil.
$ împreună cu redevenţe de 2$ pentru fiecare convertor vândut.
Prima mașină de perforat roci de granit acționată prin unde de presiune
Prima mașină de perforat roci de granit acționată prin unde de presiune
Încurajat de această nouă
provocare, inventatorul îşi investeşte toate fondurile în cercetare. În final,
beneficiile potenţiale nu au fost obţinute pentru că cei de la GM nu au mai
trecut la fabricarea în serie a convertorului, blocând practic aplicarea sa.
Încă o invenţie de mare valoare, de care a fost privată omenirea! In acelaşi
mod, o serie de descoperiri medicale, care ar salva multe vieţi, nu se aplică
pentru că ar aduce grave pierderi industriei medicamentelor. În medicină, sistemele sonice se pot folosi
în scanare ultrasonică, neurochirurgie, terapie, etc. Spre deosebire de razele
X, vibraţiile sonice nu sunt dăunătoare, ci dimpotrivă sunt benefice! Curenţii
sonici penetrează cu uşurinţă ţesuturile umane, fără a le arde sau a produce
şocuri. In terapie, sunt extrem de benefici, având efect termosonic (de
încălzire).
In această perioadă
încordată, Gogu Constantinescu divorţează. Se
recăsătoreşte apoi cu Eva Litton, o femeie cu simţul afacerilor, care-l va
ajuta să depăşească criza financiară.
Convertorul s-a dovedit
aplicabil şi în cazul transportului feroviar, pentru a înlocui locomotivele cu
abur. Locomotiva dotată cu acest sistem a funcţionat multă vreme.
Convertorul cu cuplu a
fost considerat soluţia pentru modernizarea transportului pe căi ferate din
România. Revenit în ţară , în anii 1930,Gogu Constantinescu începe derularea
experimentelor pentru acest proiect în laboratoarele uzinelor Malaxa. Totuşi,
datorită dificultăţilor de fabricare, industriaşii nu l-au sprijinit şi
proiectul nu a mai fost terminat. Inventatorul se întoarce, încă o dată, în Anglia .
Redescoperirea lui Gogu Constantinescu
Intrucât încă din tinereţe
suferea de afecţiuni respiratorii şi cardiace, la indicaţiile medicului se
retrage într-o zonă montană , în apropierea lacului
Coniston. Nu-şi întrerupe însă munca, şi dorinţa de a-şi vedea ideile utilizate
în folosul oamenilor e mai vie ca oricând. Pentru noua sa reşedinţă, creează un
sistem propriu de alimentare cu energie electrică produsă de o mică
hidrocentrală, care va funcţiona impecabil peste 20 de ani.
Observând slabele
performanţe ale zgomotoaselor bărci ce navigau pe lacul Coniston, concepe un
propulsor extrem de silenţios. La o întrecere prilejuită de încoronarea regelui George al VI-lea, barca dotată cu
un astfel de dispozitiv, a apărut ca o fantomă, extrem de rapidă şi tăcută,
uimind pe toată lumea.
Din acest moment inventatorul
român începe cercetările în domeniul aerodinamicii şi hidrodinamicii
vehiculelor acvatice neconvenţionale de mare viteză. Exact acum începe cel
de-al doilea Război Mondial, după atacul
asupra Poloniei. Inginerul român vrea ca noul său vas de mare viteză să fie
utilizat pentru distruge submarinele germane. Vasul lui era de fapt o
combinaţie între o barcă şi un avion, şi putea ca, la viteze mari, să se ridice
la câţiva metri deasupra apei. Nici de data aceasta nu se bucură de sprijinul
autorităţilor, ci doar de simpatia câtorva ofiţeri care-i cunoşteau meritele
din Primul Război. Din această cauză,
ideile sale au rămas la stadiul de proiect. Nu le-a publicat niciodată, dar în
1965 ruşii au testat un dispozitiv asemănător, numit Ekranoplan. Abia 40 de ani
mai târziu, în 1980 s-au reluat testele şi în Anglia …
Dezamăgit de lipsa de
sprijin, Constantinescu continuă totuşi să îmbunătăţească aproape tot cea ce
venea în contact cu munca sa. In august 1949 este ales membru de onoare al Societăţii Inginerilor din Anglia şi publică lucrarea
„Oameni de ştiinţă vs ingineri”. Încă din 1920 era membru al Academiei Române. La vârsta de 80 de
ani se reîntoarce în ţară , unde primeşte titlul de
Doctor Honoris Causa în inginerie din partea Institutului Politehnic Bucureşti. În 1964 revine
în Anglia unde, în anul următor se stinge din
viaţă la vârsta de 84 ani. Este îngropat în Lowick, la sud de lacul Coniston.
George Constantinescu a lăsat în urma lui 133 de
brevete şi multe alte invenţii nepublicate. A fost poate prea rapid şi
surprinzător pentru timpul său.
Inginerul Constantinescu a
fost numit de către revista engleză The Graphic unul din cei 17 titani ai
lumii care au revoluţionat ştiinţa, aşezându-l alături de alți mari descoperitori. Recunoaşterea lui Gogu
CONSTANTINESCU pe plan internaţional este atestată printr-un tablou publicat de
revista britanică "The Graphic" în anul 1926, în care sunt prezentate
ilustre personalităţi ştiinţifice ale vremii, începând cu Einstein, Edison,
Kelvin, Gogu Constantinescu (primul pe rândul al doilea), Rutherford,
Marie Curie etc.
De la stânga la dreapta şi de sus în jos: Einstein, Kelvin, Graham Bell, Edison, Lister, Oliver Lodge, Gogu Constantinescu, Marconi, Ch. Parsons, J.J. Thomson, J. Dewar, W. Ramsay, D. Wright, Donald Ross, Marie Curie, E. Rutherford, J. Larmor
Pionierii pe calea progresului.
De la stânga la dreapta şi de sus în jos: Einstein, Kelvin, Graham Bell, Edison, Lister, Oliver Lodge, Gogu Constantinescu, Marconi, Ch. Parsons, J.J. Thomson, J. Dewar, W. Ramsay, D. Wright, Donald Ross, Marie Curie, E. Rutherford, J. Larmor
Intrucât încă din tinereţe
suferea de afecţiuni respiratorii şi cardiace, la indicaţiile medicului se
retrage într-o zonă montană , în apropierea lacului
Coniston. Nu-şi întrerupe însă munca, şi dorinţa de a-şi vedea ideile utilizate
în folosul oamenilor e mai vie ca oricând. Pentru noua sa reşedinţă, creează un
sistem propriu de alimentare cu energie electrică produsă de o mică
hidrocentrală, care va funcţiona impecabil peste 20 de ani.
Observând slabele
performanţe ale zgomotoaselor bărci ce navigau pe lacul Coniston, concepe un
propulsor extrem de silenţios. La o întrecere prilejuită de încoronarea regelui George al VI-lea, barca dotată cu
un astfel de dispozitiv, a apărut ca o fantomă, extrem de rapidă şi tăcută,
uimind pe toată lumea.
Din acest moment inventatorul
român începe cercetările în domeniul aerodinamicii şi hidrodinamicii
vehiculelor acvatice neconvenţionale de mare viteză. Exact acum începe cel
de-al doilea Război Mondial, după atacul
asupra Poloniei. Inginerul român vrea ca noul său vas de mare viteză să fie
utilizat pentru distruge submarinele germane. Vasul lui era de fapt o
combinaţie între o barcă şi un avion, şi putea ca, la viteze mari, să se ridice
la câţiva metri deasupra apei. Nici de data aceasta nu se bucură de sprijinul
autorităţilor, ci doar de simpatia câtorva ofiţeri care-i cunoşteau meritele
din Primul Război. Din această cauză,
ideile sale au rămas la stadiul de proiect. Nu le-a publicat niciodată, dar în
1965 ruşii au testat un dispozitiv asemănător, numit Ekranoplan. Abia 40 de ani
mai târziu, în 1980 s-au reluat testele şi în Anglia …
Dezamăgit de lipsa de
sprijin, Constantinescu continuă totuşi să îmbunătăţească aproape tot cea ce
venea în contact cu munca sa. In august 1949 este ales membru de onoare al Societăţii Inginerilor din Anglia şi publică lucrarea
„Oameni de ştiinţă vs ingineri”. Incă din 1920 era membru al Academiei Române. La vârsta de 80 de
ani se reîntoarce în ţară , unde primeşte titlul de
Doctor Honoris Causa în inginerie din partea Institutului Politehnic Bucureşti. In 1964 revine
în Anglia unde, în anul următor, se stinge din
viaţă la vârsta de 84 ani. Este îngropat în Lowick, la sud de lacul Coniston.
George Constantinescu a lăsat în urma lui 133 de
brevete şi multe alte invenţii nepublicate. A fost poate prea rapid şi
surprinzător pentru timpul său. Ultimile cercetări privind creația lui științifică au schimbat mult perspectiva judecăților și volumul creațiilor.
Rămâne ca şi noi, românii,
să îl reaşezăm în locul binemeritat, în sufletele şi în amintirea noastră, după cum spune în articolul său Diana Iane.
Putem afirma că o mare parte a prezentului, dar şi a viitorului a fost dăruită
omenirii de savanţi români, în frunte cu Nicolae Tesla şi Gogu Constantinescu. Insumând contribuţiile lor, dar şi ale altor români geniali o să vedem care esteadevărata noastră
contribuţie la civilizaţia şi cultura lumii.
Gogu CONSTANTINESCU a fost unul
dintre acele minţi geniale, ale cărui idei au devansat cu mult timpul
existenţei sale fizice, dar care astăzi îşi păstrează actualitatea, surprinzând
prin acurateţe, inventivitate şi aplicabilitate.
În contul lui Gogu CONSTANTINESCU
figurează peste 317 de brevete de invenţie, parte patentate în SUA,
Danemarca, Elveţia, Austria, Germania, Marea Britanie, Franţa, România, etc.,
precum şi altele, care nu au fost niciodată publicate (deci mult mai multe decât cele 133 amintite mai sus). Un mic calcul ne arată
că de la apariţia primei invenţii (1907), până la data trecerii în eternitate
(1965), în medie, la fiecare 4 luni a fost realizat un brevet, iar dacă socotim
doar anii săi cei mai prolifici, rezultă o invenţie pe lună.
Multe dintre prezicerile lui Gogu
CONSTANTINESCU au apărut şi au dispărut, multe se folosesc astăzi sau retrezesc
interes. A cucerit faimă academică şi onoare profesională atât acasă cât şi în
străinătate, dar a fost mai puţin răsplătit pentru ceea ce a făcut în domeniul
materialelor. Ca şi cei mai mulţi inventatori, a suferit dezamăgiri în
străduinţele sale de a convinge industria şi oficialităţile de valoarea ideilor
sale.
Gogu Constantinescu a introdus in matematica si cosinusul romanesc si sinusul romanesc cu ajutorul carora a solutionat probleme cu ecuatii neliniare. Si romanii le-au "trecut cu vederea " ca sa ma exprim civilizat. Tot un roman a inventat supermatematica care multiplica la infinit toate entitatile matematicii ordinare centrice, dar si aceasta este "trecuta cu vederea "! Bravos natiune ...
RăspundețiȘtergereAșa este, închid ochii strâns în fața umor lumini care-i orbesc pe semenii de la orice nivel al celor care ar trebui să-i aprecieze și să-i sprijine. Proști nu putem să le spunem deoarece ei își înțeleg semenii lor cu adevărat geniali și de aceea tac. Păcat asemenea atitudini care fac rău întregii națiuni. Deși Dl. Șelaru trudește de o viață la dezvoltarea aplicațiilor cu funcțiile supermatematice pe care le-a propus, dezvoltat și inventat, doar un cerc restrâns de persoane îi asigură o minimă susținere morală.
ȘtergereMultumesc pentru aprecieri. Supermatematica a ajuns la volumul 4 cu un total de peste 2000 de pagini. Nu volumul conteaza !
Ștergere