Printre
domnitorii Țării Românești
care nu s-au bucurat, dintr-un motiv sau altul, de o cunoaştere mai
aprofundată, din partea marelui public, se numără şi Vlad cel Tânăr sau Vlăduţ
(numit şi astfel, datorită faptului că a luat domnia pe când era adolescent),
ce a guvernat Ţara Românească, din ianuarie (înainte de 26) 1510 şi până în 23
ianuarie 1512.
Născut, în jurul
anului 1494 (lucru ce-l deducem, cu uşurinţă, din inscripţia de pe piatra lui
funerară, care ne indică faptul că într-al 16-lea an al vârstei şezu pe
scaunul domnesc), el era cel dintâi născut
dintre feciorii lui Vlad Călugărul (1481; 1482 1495) şi ai Mariei
(cunoscută şi ca Eupraxia, nume monahal primit, probabil, odată cu călugărirea
sa), cea de-a doua consoartă a acestuia (văduva lui Basarab al IV-lea cel Tânăr
zis şi Ţepeluş, ce a
cârmuit Ţara Românească, între 1477-1481 şi 1481-1482). De altfel, fratele său vitreg, Radu
cel Mare (15 septembrie 1495 aprilie 1508), îl pomeneşte în două
dintre hrisoavele sale emise, în martie şi respectiv septembrie 1497, fapt ce
demonstrează, o dată în plus, că Vladuţ exista, deja, înainte de anul în care
acestea fuseseră redactate.
Vlad cel Tânar va
ajunge domn cu ajutorul boierilor Craioveşti, ce fugiseră peste Dunăre din
cauza persecuţiilor la care fuseseră supuşi de către Mihnea cel Rău (aprilie
1508
octombrie 1509). Sprijinit de aceştia (în frunte cu cei doi fraţi, marele ban
Barbu şi marele vornic Pârvu Craiovescu), el obţine de la sultanul Baiazid al
II-lea (21 mai 1481 - 25 aprilie 1512), în toamna anului 1509, firmanul de domnie.
Făgăduindu-şi unii
altora credinţă (pecetluită prin jurăminte solemne, rostite chiar în faţa
padişahului şi, mai apoi, repetate şi dinaintea lui Mehmed beg Mihaloglu,
sangeacbeiul de Nicopole), la trecerea Dunării, când Craioveştii s-au legat că: de vom
umbla noi cu hicleşug şi de nu vom sluji domnului nostru, Vladului-vodă, cu
dreptate să piiarză numele şi neamul nostru dintr-această ţară în veci (Biografia patriarhului Nifon), iar
Vlăduţ, la rându-i, s-a arătat dispus că: de voiu face eu acestui neam vreun rău sau
vreun hicleşug sabiia ta (a lui Mehmed beg, el însuși urmaș al Basarabilor) să taie capul mieu cu mare ruşine
şi să pierzi neamul meu dintr-această ţară, Noul voievod şi susţinătorii săi
pătrund în Ţara Românească, la începutul anului 1510, însoţiți de oştile
turceşti dunărene comandate de Mehmed beg.
După ce-l înfrânge pe Mircea al III-lea
(1509-1510), fiul lui Mihnea cel Rău, în februarie 1510, lângă mănăstirea
Cotmeana, silindu-l şi pe el să se refugieze în Transilvania (tatăl lui făcând
aceasta încă din clipa în care aflase de faptul că Vlăduţ trecuse Dunărea),
noul domn urcă pe tronul Basarabilor, începându-şi guvernarea, ce nu va dura,
efectiv, decât un an şi nouă luni şi jumătate, aşa cum aflăm din inscripţia de pe
mormântul său. Probabil că el s-a încoronat, oficial, abia pe la mijlocul lunii
martie 1510, primul hrisov redactat din porunca sa şi păstrat până în zilele
noastre (un privilegiu comercial acordat saşilor) fiind emis, la 1 aprilie
1510, din reşedinţa voievodală de la Târgovişte. El trimite, de asemenea, la
Sibiu, printr-o solie, o scrisoare prin care anunţa conducerea acestuia că am
venit în Ţara Românească şi m-am aşezat în scaunul părintelui şi fratelui meu
Radu voievod.
In curând, însă,
bunele relaţii dintre Vlăduţ Vodă şi Craioveşti se vor deteriora (ei sunt chiar
scoşi din Sfatul domnesc). Principalul motiv a fost că marele vornic Bogdan
(moldovean de origine), cumnatul voievodului, i-a acuzat pe boierii olteni că
urmăreau să impună la domnie pe ruda lor, marele comis Neagoe, fiul lui Pârvu
Craiovescu, cel care a condus (pe atunci în calitate de vătaf de vânători)
oastea boierilor răsculaţi împotriva lui Mihnea cel Rău, obţinând victoria, de
la Cotmeana, asupra fiului acestuia, Mircea.
La aceasta se
adăuga şi preferinţa arătată de domn prinţului otoman, Selim (viitorul sultan
Selim I, ce va guverna statul turcilor otomani, între 25 aprilie 1512 şi 21
septembrie 1520), care, având o fire foarte energică (va fi supranumit Yavuz adică
cel
Aspru sau cel
Dur), se revoltase împotriva tatălui său, Baiazid al II-lea, nemulţumit de
politica pacifistă promovată de el. Ori, atât Mehmed beg cât şi puternicii
boieri olteni îl susţineau, pe acesta din urmă, astfel că şi în această
privinţă vor apărea neînţelegeri între foştii aliaţi.
De asemenea,
datorită unei secete îndelungate, ce a pustiit ţara, şi a orientării politice
impuse lui de către Craioveşti, el, aproape, că pierde frâiele puterii, fiind
nevoit, pentru a redresa situaţia, să-și redreseze relațiile cu Regatul Maghiar să se recunoască drept vasal al regelui
Ungariei, Vladislav al II-lea Jagiello (1490-1516), aşa cum procedase şi fostul domn. Aceasta
reiese dintr-o
diplomă din 17 august 1511 în care se intitulează "Noi, Vlad, din mila lui Dumnezeu
voievod transalpin, recunoaștem că domnul nostru preaîndurător, Vladislav, s-au
milostivit a ne întări în domnia noastră părintească și de moștenire". Faptul
confirmă reluarea relațiilor echilibrate în diplomația Țării Românești,
asigurând, cel puțin pentru moment, liniște la graniță.
La acea dată de 17 august 1511, Vlăduţ depune jurământul de credinţă faţă de suveranul regatului ungar, cerând, totodată, acestuia ajutor militar în vederea declanşării luptei antiotomane, aspect ce-i va nemulţumi profund pe turci, dar care demonstrează schimbarea orientării sale în politica externă. Ca urmare Cra ioveștii sunt scoși din Sfatul Domnesc
La acea dată de 17 august 1511, Vlăduţ depune jurământul de credinţă faţă de suveranul regatului ungar, cerând, totodată, acestuia ajutor militar în vederea declanşării luptei antiotomane, aspect ce-i va nemulţumi profund pe turci, dar care demonstrează schimbarea orientării sale în politica externă. Ca urmare Cra
Profitând de haosul
instaurat la Curtea sultanilor (spre finalul domniei lui Baiazid al II-lea),
Mehmed beg îl numeşte (oferindu-i chiar şi însemnele domneşti), acum, ca domn al Ţării Româneşti
(bineînţeles, în numele, dar fără acordul padişahului), pe Neagoe (viitorul domn
Neagoe Basarab, ce a guvernat între 1512-1521), solicitând, abia ulterior, de
la Înalta Poartă actul prin care acesta era investit oficial.
Situarea lui
Vlăduţ pe o poziţie contrară Craioveştilor şi lui Mehmed beg şi în conflictul
dintre Selim şi fratele său Ahmed (care-şi disputau tronul Imperiului Otoman,
după detronarea tatălui lor, Baiazid al II-lea, de către Selim) el
plasându-se (aşa cum am văzut mai sus) de partea lui Selim, iar ceilalţi de cea
a lui Ahmed duce la încălcarea jurământului de a nu face vreun rău sau vicleşug
boierilor olteni. Prin urmare, în primele zile ale anului 1512, Mehmed beg
trece, în fruntea oştirii sale, la nord de Dunăre, ciocnindu-se, în câteva
rânduri, cu oastea lui Vlăduţ (ce număra cca 4.000-5.000 de oşteni şi era
comandată de marele ban Datco sau Deatco).
Bătălia decisivă
se va derula, în ianuarie 1512 (între 8 ianuarie, când a fost redactat ultimul
act, ce ne-a parvenit peste veacuri de la el şi 23 ianuarie, când moare),
în dealul Văcăreştilor, lângă Bucureşti (la Văcăreşti den jos de Bucureşti), ea
soldându-se cu înfrângerea voievodului-adolescent, care este luat prizonier şi
dus în cetatea de scaun a Bucureştilor şi decapitat, la 23 ianuarie 1512. La
văleat 7020 (la anul 1512-n.n. T.C.), ghenarie 23, au răposat robul lui
Dumnezeu, Io Vlad voievod, fratele lui Io Radul voievod, fiul prea bunului şi
marelui Io Vlad voievod (
) şi a venit domn Io Basarab voievod şi,
fiind luptă au tăiat capul lui Vlad voievod în cetatea Bucureşti. Uciderea lui
s-a făcut din porunca lui Mehmed beg sau a noului domn Neagoe Basarab, în
această privinţă existând mai multe versiuni.
Astfel, vornicul
Radu Popescu, în Istoriile sale, afirmă că, după
ce a fost învins, Vlăduţ, încercând să fugă fu prins de oastea lui
Mehmed paşa şi-l duseră în Bucureşti la paşa legat şi însuşi
paşa, cu mâna lui, i-au tăiat capul în oaraş în Bucureşti supt un păr, iar
Hasan paşa, beilerbeiul Rumeliei, într-un raport din acea vreme, trimis
pretendentului la sabia lui Osman, Selim, scria că Mehmed bei a
tăiat capul voievodului Vlad, cel amintit, sub steagul pe care i-l dăduse măria
sa padişahul, tatăl domniei voastre şi a spart toba împăratului.
Executarea lui
Vlăduţ se pare că a fost determinată şi de unii dintre boieri apropiaţi lui (iar
nişte boieri de-ai lui l-au viclenit şi i-au tăiat capul), printre care s-au
numărat până şi rude de-ale sale, cum ar fi cumnatul său, vornicul Calotă, din
Stoeneşti (cel care, aşa cum ne informează o variantă a cronicii interne a
ţării, s-a aflat în fruntea trădătorilor).
Odihna de veci
şi-a găsit-o în biserica mănăstirii Dealu (ctitoria fratelui său Radu cel
Mare), în colţul sud-vestic al pronaosului, situat în dreapta intrării, căci,
după executarea sa, din porunca lui Neagoe Basarab, slujitorii acestuia luară
trupul de-l duseră la mănăstirea din Deal care o făcuse frate-său Radu cel Mare Vodă,
de-l îngropară.
Mormântul i-a fost
acoperit cu o placă din marmură albă, fără ornamente, cu inscripţia în limba
slavonă (ce precizează originea, durata domniei, data şi modul în care a pierit),
pusă de Neagoe Basarab, aşa cum rezultă chiar şi din epitaful de pe
lespedea sa funerară pe care se poate citi numele domnesc al rivalului său (Io
Basarab voievod).
Există, de
asemenea, şi izvoare istorice care vorbesc despre căinţa lui Neagoe, care după
aceia tare s-au căit Basarabă vodă pentru moartea lui Vlăduţ vodă şi au chemat
patriarşi şi vlădici şi episcopi şi egumeni şi tot cinul preuţăsc şi călugăresc
şi au venit toţi în cetatea Târgoviştii, în sfânta mitropolie, de au făcut
rugăciuni şi slujbe dumnezăeşti şi au dat multă milostenii la mulţi oameni.
Vlad cel Tânăr a
avut doi fii, care au domnit şi ei peste Ţara Românească, şi anume pe Vlad
(Dragomir) Călugărul, ce a ocupat tronul Basarabilor, pentru o scurtă vreme, în
septembrie-octombrie 1521, şi pe Vlad Înecatul, care a stat, la rându-i, din
mai 1530 şi până în septembrie 1532, în scaunul domnesc de la Târgovişte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu