Sacrificiul imens de sânge al ostașilor și
civililor români în Războiul de Reîntregirea Neamului dintre 1916-1918 a avut
în frunte două personalități de excepție prin tărie de caracter și dârzenie
politică, personalități care au imprimat dârzenie politică și militară în cele
mai grele clipe, Regina Maria și Prim-ministrul Ion I. C. Brătianu. Figura
eroică și frumoasă a Reginei Maria a rămăs pentru totdeauna la baza nașterii
României Mari, a unificării poporului român în aproape toată integralitatea sa.
Ea s-a înscris în rândul celor mai glorioase personalități române care au
luptat pentru Unire și nașterea unui stat puternic caracterizat de o civilizție
milenară unică.
Maria
a României a fost, la început principesă de coroană și apoi a doua regină a României,
în calitate de soție a principelui de coroană devenit ulterior regele Ferdinand I al României.
Constantin Argetoianu, unul din criticii
constanți și nemiloși ai reginei, este și cel care a sintetizat în relative
puține cuvinte rolul reginei Maria și locul pe care ea îl merită în istoria
Romaniei:
„Oricâte greșeli va fi comis regina
Maria, înainte și după război, războiul rămâne pagina ei, pagină cu care se
poate făli, pagină care se va așeza în istorie la loc de cinste. O găsim în
tranșee printre combatanți în rândurile înaintate, o găsim în spitale și în
toate posturile sanitare printre răniți și bolnavi. O găsim de față la toate
adunările care încercau să facă puțin bine. Nu a cunoscut frica de gloanțe și
de bombe, cum nu a cunoscut teama și scârba de molimă sau nerăbdarea față de
eforturile așa de des inutile, provocate de dorința ei de mai bine. Regina
Maria și-a îndeplinit datoria pe toate fronturile activităților sale, dar mai
presus de toate pe acela al încurajării și ridicării moralului acelora care o
înconjurau și care au trebuit să decidă, în cele mai tragice momente, soarta
țării și a poporului său. Se poate afirma că, în răstimpul pribegiei noastre în
Moldova, regina
Maria a întrupat aspirațiile cele mai înalte ale conștiinței românești. Prin
modul cum a influențat în 1916 intrarea României în război și din nou în 1918,
când aproape numai datorită ei, regele Ferdinand nu a ratificat dezastruoasa
pace de la București, regina s-a așezat ca ctitoriță a României întregite și ca
una din cele mai mari figuri ale istoriei noastre naționale”.
Maria
Alexandra Victoria de Saxa-Coburg și Gotha s-a născut la 29 octombrie 1875 la reședința
familiei, de la Eastwell Park, comitatul Kent, Anglia,
fiind fiica cea mare a părinților săi Alfred Ernest Albert de Saxa-Coburg
și Gotha, duce de Edinburgh și Maria
Alexandrovna Romanov, mare ducesă a Rusiei, unica fiică a țarului Alexandru al II-lea al Rusiei. Regina
Maria născută cu numele Maria Alexandra Victoria de Saxa-Coburg și Gotha , a fost mare prințesă a Marii Britanii și Irlandei,
fiind nepoata reginei Victoria a Marii Britanii.
Tatăl
său era cel de-al doilea fiu al reginei Victoria și al prințului-consort Albert. Mama sa era
singura fiică în viață a din căsătoria țarului Alexandru al II-lea al Rusiei cu Maria Alexandrovna de Hessa.
Maria
a fost botezată în ritul anglican la capela privată („Private Chapel”) a castelului Windsor pe 15 decembrie 1875, având ca nași de
botez pe: împărăteasa Rusiei Maria
Alexandrovna și țareviciul Alexandru al III-lea (bunica
și unchiul pe linie maternă), Alexandrine, ducesă de Saxa-Coburg și
Gotha (mătușă pe linie paternă), Alexandra, prințesă de Wales (mătușă
pe linie paternă) și prințul Arthur, duce de Connaught (unchi
pe linie paternă). Botezul a fost de natură „strict privată”, deoarece a
fost realizat în ziua care urma celei de-a 14-a comemorări a morții prințului-consort al
reginei Victoria .
Pe
fondul atmosferei tensionate din familie, cauzată de o mamă irascibilă,
dominatoare și neglijată, și un tată slab de fire și plecat aproape permanent
în lungi călătorii pe mare, prințesa Maria a fost crescută timp de aproape 12
ani numai la Eastwell Park, reședința de la țară a familiei de Edinburgh,
preferată de mama sa reședinței oficiale de la Londra, palatul Clarence
House.
„Oricât aș îmbătrâni, mirosul frunzelor
uscate de toamnă îmi va aduce mereu în fața ochilor imaginea vechii case
englezești. Acea aromă, oriunde aș fi, îmi evocă viziunea locului Eastwell
Park, cu cărările sale prin pădure, pe care le băteau pașii noștri copilăroși”
In timpul copilăriei Maria s-a atașat foarte mult de
sora sa mai mică, Victoria Melita, alintată
Ducky de către familie, cele două surori rămânând foarte apropiate pe tot
parcursul vieții. La vârsta de 10 ani, în 1885, Maria avea să fie
domnișoară de onoare la căsătoria prințesei Beatrice, cea mai tânără
fică a reginei Victoria ,
cu prințul Henry de Battenberg.
In 1886, ducele de Edinburgh,
tatăl Mariei, a fost numit la comanda Flotei din Mediterana, astfel familia s-a
mutat în Malta pentru următorii trei ani. Maria și
Ducky și-au petrecut timpul făcând plimbări la monumentele istorice de pe insulă
și luând lecții de călărie. In Malta ,
Maria s-a îndrăgostit pentru prima dată, după cum va recunoaște mai târziu,
alesul fiind Maurice Bourke, căpitanul yahtului ducelui.
Anul 1888 a fost și anul înfiripării idilei cu prințul George, vărul său, viitorul rege George al V-lea. „Începând
de la vârsta de treisprezece ani, întotdeauna vreun bărbat sau băiat era
îndrăgostit de mine! Primul meu adorator a fost George, vărul meu, acum rege al
Angliei.”
La începutul anului 1892, fratele mai mare al
prințului George, ducele de Clarence și Avondale,
a murit, acesta devenind al doilea în linia de succesiune la tronul
britanic. Părinții săi, prințul și prințesa de Wales, încurajați de
regina Victoria, au făcut o cerere formală în căsătorie în numele său,
părinților lui Missy, dar Ducesa de Edinburgh a respins-o imediat, pretinzând
că fiica sa tocmai a fost confirmată în ritul luteran german, ceea ce nu îi
permitea să intre în Biserica Anglicană.
Crescută în credința ortodoxă, pe care și-a păstrat-o
și după mariajul cu ducele de Edinburgh, ducesa Maria Alexandrovna, mama Mariei
nu a dorit o căsătorie între veri primari,
lucru interzis de canoanele ortodoxe. Este posibil ca ea să fi avut și unele
rațiuni politice, în sensul încercării de a realiza o atenuare a tensiunilor
dintre Rusia, țara ei maternă, și România pe subiectul Basarabiei.
In 1889 tatăl său, la presiunile reginei
Victoria, a acceptat să succeadă unchiului său Ernest al II-lea, la
conducerea Ducatului de Saxa-Coburg și Gotha, astfel
încât întreaga familie s-a mutat începând cu acest an în Germania, la Coburg.
Maria
a avut parte de o adolescență foarte scurtă, petrecută la Coburg și Rosenau, ea fiind obligată să intre
în complicatul balet politico-diplomatic al căsătoriilor monarhice europene din
a doua parte a secolului 19.
„Anii
trec și Maria, care a devenit una dintre cele mai frumoase și titrate prințese
din Europa, se apropie de vârsta fatală la care trebuie să te gândești la
viitor. Viitorul pentru o tânără de rangul ei este cuprins într-un singur
cuvânt: căsătorie.
In
acea epocă nici nu se punea problema să ceri părerea copiilor, care trebuiau să
se căsătorească din motive ce nu țineau de sentimente, ci de politică. Maria va
trebui să se încline în fața sorții obișnuite. Pentru ea, având un caracter
atât de ferm, va fi o rană care nu se va cicatriza decât după mulți ani.
Maternitatea și apoi politica vor fi într-un fel substitute ale dragostei
neîmplinite.
In aceeași perioadă, Casa Regală a României era în
căutarea unei partide pentru prințul de coroană Ferdinand, menită să asigure
viitorul acestei dinastii. Astfel vor fi declanșate o serie de acțiuni menite
să contribuie la cunoașterea și apropierea dintre Ferdinand și Maria. Primele
întâlniri din anul 1891 vor fi eșecuri totale, dar apoi prin intervenția
energică a împăratului german care îl cheamă pe timidul Ferdinand și îi ordonă
să rezolve situația, simultan cu presiunile făcute de marea ducesă Maria
Alexandrovna asupra Mariei, lucrurile se vor aranja prin anunțarea logodnei
noului cuplu, în vara lui 1892.
Pentru oficializarea logodnei regele Carol I a efectuat în toamna lui 1892 o vizită
la Londra pentru
a se întâlni cu ducele de Edinburgh, tatăl Mariei, și apoi cu regina Victoria,
care a fost de acord cu căsătoria preconizată, oferindu-i cu acest prilej lui
Carol Ordinul Jartierei.
In urma demersurilor făcute și de Charley, principesă
de Saxa-Meiningen, sora mai mare a împăratului Germaniei, Ferdinand al României
s-a logodit cu Maria Alexandra Victoria de Edinburgh la 21 mai 1892, în noul
palat de la Potsdam, în prezența lui Wilhelm al II-lea. Unirea celor doi
principi a avut un efect deosebit, deoarece veneau în contact cele mai
importante case domnitoare din Europa.
In același timp, se punea în discuție și problema
ordinii succesorale la tronul Marii Britanii. De aceea, lordul cancelar William
Evart Gladstone , pentru a înlătura o eventuală
complicație a inițiat un tratat între regele Carol I și regina Victoria .
Astfel, conform unor prevederi mai vechi din "Act of Settlement"
(1701) ce sancționa pierderea dreptului la coroană în cazul căsătoriei unui
moștenitor prezumtiv cu un romano-catolic, principesa Maria a abandonat
drepturile sale de succesiune la coroana Marii Britanii.
In urma disputei dintre cele două biserici pentru
întâietate asupra celebrării căsătoriei, regina
Victoria a renunțat la dorința ca
aceasta să se oficieze în capela Sf. George de la Windsor. Astfel, ceremonia a
avut loc la 29 decembrie 1892/10 ianuarie 1893, la castelul Sigmaringen, întâi
după ritul catholic (al lui Ferdinand), apoi după cel protestant (al Mariei).
In aceeași zi, regina
Angliei serba la Osborne cununia nepoatei sale, Maria, cu principele Ferdinand.
Căsătoria
civilă a avut loc în Salonul Roșu al castelului din
Sigmaringen, fiind oficiată de Karl von Wedel, mareșalul curții imperiale,
împăratul Wilhelm al II-lea al Germaniei fiind
primul dintre martorii care și-au pus semnătura pe actul de căsătorie.
Principala
ceremonie, cea catolică, a avut loc la catedrala orașului, Maria fiind
condusă la altar de tatăl său, ducele de Edinburgh. Maria devenea astfel prima
prințesă britanică, după câteva sute de ani, care se căsătorea cu un prinț
catolic.
Cea
de-a treia ceremonie, cea protestantă,
a fost una mai modestă, fiind oficiată în unul din saloanele palatului de către
un capelan al Marinei Regale Britanice.
Deși regele Carol I, preocupat permanent de simțul
datoriei, le-a urat doar „Honigtag” („o zi de
miere”), proaspătul cuplul regal avea să petreacă totuși o lună de miere
la castelul Krauchenwies din Bavaria.
Ferdinand și Maria au venit în România, unde urmau să participe la alte
ceremonii legate de căsătoria lor. "A
fost o călătorie lungă " — scria în jurnalul său Maria. "Îmi părăseam căminul, părăseam tot
trecutul, mergând înainte, tot înainte, într-o lume geroasă; spre o țară
necunoscută, spre o viață neștiută...".
Temerile sale au fost, însă, spulberate de la
început, pentru că tinerii căsătoriți, reprezentând viitorul țării, au fost
obiectul celor mai impresionante manifestări de simpatie a românilor. Salve de
tun au anunțat în ziua de 23 ianuarie/ 4 februarie 1893 sosirea trenului
princiar în Gara de Nord de la București.
In
drumul spre țară, tinerii au făcut o scurtă oprire la Viena unde și-au
îndeplinit prima lor sarcină oficială, aceea de a-l vizita pe împăratul Franz Josef.
Având în vedere situația politică delicată a momentului (era în plină
desfășurare procesul memorandiștilor) vizita avea să
fie scurtă urmată de o traversare a Transilvaniei pe
timp de noapte și cu luminile trenului stinse. Cuplul princiar a avut
parte de o primire călduroasă încă de la trecerea frontierei, la Predeal,
urmată de o serie întreagă de ceremonii și recepții oficiale.
„Românii
sunt latini. Vorbesc cu inima și cu mâinile. Din primul moment au adoptat-o pe
Maria. In spatele acestei spontaneități afective se ascundea ceva mai profund.
Inceputul probabil, al unui sentiment monarhic profund în România. După aproape
treizeci de ani de monarhie prusacă serioasă și competentă, dar care duce lipsă
de imaginație, a venit în sfârșit momentul pentru o regalitate care vorbește
sufletului. Este un dialog care între Maria și poporul român va continua, în
ciuda vicisitudinilor istorice, timp de patruzeci și cinci de ani”.
Relația cuplului princiar și apoi regal Ferdinand și
Maria a fost una complexă și cu o evoluție sinuoasă în timp, dar ceea ce a
constituit o constantă
a acestei relații a fost permanenta disociere între viața publică și cea
privată, pe care atât Ferdinand cât și Maria au făcut-o. Ei nu au lăsat
niciodată ca problemele personale sau de cuplu să primeze în detrimentul
funcțiunilor publice pe care le aveau la nivelul societății, focalizându-și
energiile și eforturile într-un mod concertat, pentru îndeplinirea misiunii
care le revenea. ”Preocuparea noastră
cinstită a avut întotdeauna un singur obiect: România. Orice greșeli vom fi
făcut, pe noi ne-au animat de fiecare dată intențiile cele mai bune și sunt
convinsă că și poporul știe acest lucru.”
Faptul
că această căsătorie a fost stabilită din interese dinastice, fără ca cei doi
viitori soți să aibă vreun cuvânt de spus, ca și diferența de vârstă și
temperament a lor, a făcut ca în primii ani de căsătorie relația celor doi să
fie una destul de tumultoasă și inegală.
„Noi suntem naturi total diferite, nu
putem înțelege anumite lucruri pentru că mintea noastră lucrează complet
altfel. În tinerețea noastră ne făceam unul pe altul să suferim, eram ca doi
cai rău împerecheați, deși erau întotdeauna probleme asupra cărora cădeam de
acord”
Cu timpul, cu apariția copiilor, cu o mai bună
înțelegere din partea lui Ferdinand și cu mai buna integrare a principesei
Maria în Casa Regală și în societatea românească, perechea princiară a reușit
să treacă peste cele mai multe dintre aceste asperități, reprezentând un factor
de stabilitate pentru viitorul dinastiei și al României în general. Cel mai
bine a sintetizat această perioadă tot regina
Maria care îi mărturisea la un moment dat regelui Ferdinand ”ce păcat că a trebuit să irosim atâția ani
ai tinereții ca să învățăm cum să conviețuim!”
„Din pricină că fusese prea îndelung
subjugat și apăsat, regele Ferdinand avea nevoie adesea să fie înviorat și
întărit. Felul meu de a fi îi insufla curaj și nădejde. În ceasurile de
îndoială, găsea în mine o încredere de oțel, pe care singur n-o avea. Mână în
mână, eram mai puternici. Nu era în firea soțului meu să mă recunoască în văzul
tuturor ca pe o colaboratoare. [...] Dar avea încredere în mine, eram o
tovarășă plină de veselie, uneori cam nesupusă care însă niciodată nu-l
dezamăgea. Afară de aceasta, menirea și țelurile noastre erau aceleași și
trăiam amândoi pentru același ideal: binele țării noastre. Aceasta ne făcea
răbdători unul față de altul și ne insufla fiecăruia îngăduință pentru
cusururile celuilalt.”
Diferența de temperament dintre Maria și Ferdinand, a indus
în anumite momente percepția că acesta ar fi fost sub dominația energicei sale
soții, ceea ce era de multe ori doar o aparență. Chiar dacă Ferdinand lua
hotărârile cu greutate și de multe ori ajutat de alții, inclusiv regina, el nu
lua decât acele hotărâri la care singur ajunsese la concluzia că sunt cele
corecte.
„Părerea
obișnuită este că era sub influența Reginei Maria, că ei i se datorează
hotărârile care l-au dus Ia gloria întregirii neamului. Lucrul nu este exact.
Desigur că în unele probleme Regina
Maria a exercitat o înrâurire asupra lui într-o oarecare măsură. Chiar
personalități mai puternice din apropierea lui l-au putut influența, ca să nu
mai vorbim de o personalitate atât de hotărâtă, de vie ca a Suveranei. Însă o
adevărată, o decisivă influență dânsa nu putea exercita, fiindcă legătura
sufletească dintre ei era prea slăbită, prea erau departe și străini unul de
altul. În tinerețile lui dânsul o iubise mult, această dragoste nu fusese însă
împărtășită.”—Ion G.
Duca, Amintiri
Cu toate iubirile regelui Ferdinand și ale reginei
Maria, relația lor de cuplu s-a consolidat ajungând ca între ei să se
stabilească o toleranță amabilă și un devotament sincer al unuia față de
celălalt, uniți într-o camaraderie cordială și autentică, de grijile comune
pentru țară și pentru familie. Ea se închina în fața superiorității sale ca
rege și bărbat în public. El se pleca în fața ei în viața particulară, pentru
că știa că ea înțelegea lumea mai bine decât el. „Acum suntem cei mai buni asociați, cei mai loiali tovarăși, dar
viețile noastre se întretaie doar în anumite chestiuni.”
„Când s-au urcat pe tron dragostea lor
se stinsese de ani de zile. [...] Regele însă admira multe din însușirile
soției lui — voința, sinceritatea, vitalitatea, veselia dar atâta tot. Treceau
săptămâni și luni fără să-și vorbească altceva decât banalități la masă și față
de martori. Nici o intimitate între două vieți îndreptate pe cărări despărțite.
Tronul pe de o parte, încercările ei repetate pe de altă parte, îi apropia din
nou vrând ne vrând, dar nu destul. Este sigur că în fundul sufletului său el a
avut față de dânsa adevărata stimă și adevărata încredere, o cunoștea însă prea
bine ca să nu se sfiască de ea.”
Maria
a întâmpinat dificultăți mari în adaptarea la noua sa condiție de soție a
principelui moștenitor al coroanei României. Lumea de la București, latină și ortodoxă, era
foarte diferită de lumea anglo-saxonă și protestantă în care crescuse. „Nu am fost adusă în România pentru a fi
adorată și răsfățată, ci pentru a face parte din construcția imaginată de
regele Carol. Am fost importată, pentru a fi șlefuită, educată și antrenată
conform viziunii marelui bărbat.” Totul i se părea ciudat și straniu
în noua sa țară, de la arhitectura edificiilor din București până la mohorâtele
încăperi ale Palatului regal în care trebuia să locuiască. „Bântuiam tristă ore întregi, singură în
camerele acelea pe care le uram, încăperi grele, nemțești, opulente, pline de ornamente
apăsătoare, pompoase, fără vre-un ungher în care să te poți adăposti. Totul era
« Altedeutsch » și nu de cea mai bună calitate.”
Maria și Ferdinand au trebuit să participe în perioada
imediat revenirii în țară la o întreagă suită de manifestări oficiale
prilejuite de căsătoria cuplului princiar unde, deși au întâlnit toată elita
politică, culturală și militară a României, Mariei i s-a interzis de către
regele Carol să își facă prieteni în societatea românească deoarece „prietenii nu erau întotdeauna cei mai buni
sfătuitori, plus că favoritismul creează gelozii, așa că e mai sigur să nu ai
prieteni.” In acest fel, In primii ani ai șederii sale în România „cercul familiei s-a restrâns la bătrânul
unchi Carol, regele, și soțul meu, subjugat de cultul pentru bătrânul de fier,
tremurând mereu la gândul că acțiunile sale l-ar putea nemulțumi pe acest sclav
al datoriei care era capul familiei.”. Discuțiile interminabile cu Carol și
Ferdinand nu-i făceau nici o plăcere tinerei prințese, având în vedere atât
faptul că subiectele predilecte ale acestora erau problemele de stat, cât și
totala ei lipsă de pregătire în acest domeniu. „Atât unchiul (Carol I.) cât și Nando vorbeau mult, îmi spuneau multe
lucruri, discutau politică, aveau lungi discuții militare, fumând țigări
puternice, dar pentru mine toate acestea erau de parcă ar fi vorbit în
chineză.”
In viziunea lui Carol, „acest rege conservator și maniac al disciplinei, care s-a zbătut mai
mult decât oricine altcineva să construiască România modernă”, singurul
rol pe care perechea moștenitoare trebuia să îl joace era acela de a-și face
datoria în ducerea mai departe la îndeplinire a acestui proiect al său. In acest
scop, i-a tratat pe Ferdinand și Maria fără nici un fel de menajamente. „Regele Carol nu avea nici o afecțiune
pentru Principele Ferdinand, îl tiraniza cât putea și îl umilea mai mult decât
trebuia.”. Cât despre Maria, Carol afirma simplu că „o prințesă moștenitoare are doar datorii și
singurele sale drepturi sunt cele care decurg din această situație.”
De
asemenea, raporturile lui financiare cu perechea princiară au fost în aceeași
notă: „i-a lăsat veșnic să se zbată
cu ridicole greutăți financiare, cu o numeroasă și costisitoare familie, când
ar fi putut să le asigure traiul cuvenit, mărindu-le subvenția sa numai cu
câteva zeci de mii de lei în plus.”
In martie 1896, cuplul moștenitor al coroanei României s-a mutat în
noua reședință princiară, Palatul
Cotroceni, care, începând cu 1892, începuse să fie amenajat special
în acest scop de către Regele Carol I. Acest fapt va permite obținerea unui
grad mai mare de independență în viața privată a familiei princiare, și
începutul unei desprinderi de tutela regelui. Maria se va dedica amenajării
interioarelor noii locuințe potrivit gusturilor și dorințelor sale, precum și
practicării sportului său preferat, călăria,
practicată pe câmpul de instrucție de la Cotroceni, aflat în apropierea noului
palat. Tot Carol va construi și o nouă reședință de vară pentru principii
moștenitori, Castelul Pelișor, situat în complexul familiei
regale de la Sinaia,
inaugurat în anul 1903.
In
anul 1896,
Ferdinand și Maria vor reprezenta familia regală română la festivitățile
prilejuite de încoronarea țarului Nicolae al II-lea al Rusiei. Cei doi vor
petrece momente plăcute la Sankt
Petersburg, Maria rămânând profund impresionată de amploarea
festivităților și fastul de la curtea imperială rusă. Când ceremoniile s-au
terminat și au trebuit să plece spre casă
„am realizat că acesta a fost un episod pe care nu-l voi mai trăi niciodată în
această viață. Era sfârșitul visului. Intoarcerea la « datorie și
abnegație » nu a fost ușoară. Totul părea mic, plictisitor, ponosit,
înghesuit, neinteresant; viața plată, perspectivele cenușii. Unica bucurie
reală a fost să-mi revăd copii, dar după o petrecere îndelungată chiar și
propriii copii pot părea puțin străini.”
In conformitate cu uzanțele caselor regale și într-o încercare
de a asigura o implicare mai mare a principesei de coroană în activitățile
statului, Regele Carol I a decis, în 1896, numirea principesei
Maria în calitate de comandant onorific al Regimentului 4 Roșiori. Maria a fost
foarte mândră de această numire, purtând uniforma și conducând regimentul la
manifestațiile oficiale, dar și fiind aproape de soldații săi pe timpul
războiului. S-a implicat activ în toate acțiunile pe care Regimentul 4 Roșiori
(denumit mai târziu Regimentul 4 Roșiori „Regina Maria”) le-a desfășurat de-a
lungul vremii.
Anul
următor, 1897,
a adus un eveniment trist la Palatul Cotroceni: îmbolnăvirea principelui
Ferdinand de o formă gravă de febră tifoidă, care a fost aproape de a-i cauza
moartea. Pentru Maria, eventuala dispariție a lui Ferdinand ar fi putut însemna
sfârșitul șederii sale în România. Regele Carol i-ar fi păstrat cei doi
copii, principele Carol și principesa Elisabeta, despre care afirma
că aparțin înainte de toate Coroanei României, iar Maria ar fi fost probabil
nevoită să se întoarcă la familia sa, în urma unui aranjament dinastic
specific. Maria nu concepea ca toate sacrificiile sale să fi fost în zadar și
de aceea va alege să se bată pentru a-l susține pe Ferdinand în lupta sa cu boala. „Se va bate pentru că știe că acest om,
mai mult un complice afectuos decât un soț iubitor este cheia destinului său.”.
După
convalescența și însănătoșirea lui Ferdinand, perechea va pleca și va petrece
iarna 1897/1898 pe Coasta de
Azur, în compania rudelor Mariei din familia imperială rusă. Regele
Carol I va fi nemulțumit de modul, prea liber în concepția sa, în care
principii, și în special Maria, își petrecuseră voiajul și ca drept pedeapsă,
Maria nu este luată în vizita pe care Carol, însoțit de Ferdinand, o va face în
iulie 1898 în Rusia.
Cuplul
princiar (și apoi regal) Ferdinand și Maria va avea un număr de 6 copii, din care unul,
principele Mircea, a murit la o vârstă fragedă. Primul lor copil s-a născut la
numai nouă luni și cinci zile de la căsătoria lor, este vorba
despre principele Carol, născut la castelul Peleș, în 1893. A urmat
apoi principesa Elisabeta (1894), principesa
Maria (1900), principele Nicolae (1903), principesa
Ileana (1909) și principele Mircea, născut în ianuarie 1913.
-
Prin’ul Carol - Viitorul rege Carol al II-lea al României, între 8 iunie 1930 și 6 septembrie 1940. A abdicat în
favoarea fiului său Mihai, trăind în exil până la sfârșitul vieții. A murit în
1953 în Portugalia.
Căsătorii:
*Ioana Maria
Valentina Lambrino (Zizi), la 31 august 1918, la Odesa. Un fiu, Mircea
Grigore Carol Lambrino. Căsătorie morganatică, anulată prin
hotărârea Tribunalului Ilfov, în 1919.
*prințesa Elena a Greciei și Danemarcei,
la 10 martie 1921. Un fiu,
viitorul rege Mihai al României.
*Elena Lupescu,
la 3 iunie 1947, la Rio de
Janeiro, Brazilia. Fără urmași.
Intre 1925 și 1930 a fost exclus
din Casa Regală a României, în urma renunțării
la calitatea de prinț moștenitor. In această perioadă a purtat
numele Carol Caraiman
-
Principesa Elisabeta “Lisabta”.- Regină a
Greciei (1922-1924) în urma căsătoriei cu prințul George al II-lea al Greciei, la 27 februarie 1921, la București.
Divorțează la 6 iulie 1935. Fără urmași. Din 1948 până la moarte a trăit în exil
la Cannes,
unde a și murit.
-
Principesa Maria - Regină
a Iugoslaviei (1922-1934), în urma căsătoriei cu regele Alexandru I al Iugoslaviei, la 8 iunie 1922, la Belgrad. A avut
trei copii: prinții prințul Petru, Prințul Tomislav și prințul Andrei.
Din
martie 1941 până
la moarte a trăit în exil în Marea
Britanie, unde a și murit.
-
Prințul Nicolae “Nicky” - Membru al Regenței (iulie 1927 - iunie 1930), pe
timpul minoratului regelui Mihai I
Căsătorii:
*Ioana Dumitrescu-Doletti,
la 7 noiembrie 1931, la Tohani.
Fără urmași. Căsătorie morganatică. Rămân căsătoriți până la moartea soției, în
1963.
Thereza
Lisboa Figueira de Mello, la 13 iulie 1967, la Lausanne.
Fără urmași. Rămân căsătoriți până la moartea prințului.
Din 1937 a trăit în exil
în Elveția.
Intre 1937 și 1942 a fost exclus din Casa Regală a României, în urma căsătoriei morganatice cu Ioana Doletti.
In această perioadă a purtat numele Nicolae Brana.
-
Principesa Ileana - Căsătorii:
*Arhiducele Anton de Habsburg, la 26 iulie 1931, la Sinaia.
A avut șase copii: prinții Ștefan, Arhiduce de Austria și Dominic, Arhiduce de Austria, precum și
prințesele Maria Ileana, Arhiducesă de Austria, Alexandra, Arhiducesă
de Austria, Maria Magdalena, Arhiducesă de Austria și Elisabeta,
Arhiducesă de Austria. Divorțează în 1954.
Ștefan Isărescu, la 20 iunie 1954, la New York.
Fără urmași. Divorțează în 1965.
Din 1948 a trăit în exil
în Elveția, Argentina și Statele Unite ale Americii. In 1967 a trecut
la monahism sub
numele de Maica Alexandra, fondând mănăstirea „Schimbarea
la Față” din Ellwood City, Pennsylvania, SUA, unde și este
înmormântată.
-
Prințul Mircea - A murit la Buftea, la vârsta de numai 3 ani, fiind bolnav fiind de febră tifoidă. A fost înmormântat în
curtea Palatului Cotroceni, iar în 1941, a fost reînhumat, la
cererea prințesei Ileana, în capela de lângă Castelul Bran,
unde fusese adusă și inima reginei Maria.
Relațiile dintre părinți și copii în familia regală,
Ferdinand și Maria, au fost în aparență normale, dar în fapt atât regele cât și
regina nu s-au implicat în educația copiilor regali, așa de mult pe cât ar fi
fost necesar, astfel încât aceștia să conștientizeze și să înțeleagă pe deplin
misiunea care le revenea în cadrul societății românești. Maria, fire
copilăroasă și îndrăzneață, nu a reușit să-și supravegheze copiii cu strictețe,
în vreme ce Ferdinand, datorită incapacității sale de a lua hotărâri și mai
ales datorită timidității sale excesive, nu a reușit, la rându-I, să se impună
în viața copiilor săi. Copiii au primit, desigur, instrucția cuvenită rangului,
dar Casa Regală nu putea ține locul unei adevărate instituții pedagogice.
Curtea a reprezentat mai degrabă un mediu delăsător, în care fiecare copil
regal a crescut în voia lui, fără o educație riguroasă, corespunzătoare
viitoarei lor misiuni, formarea personalității lor suferind de lacune serioase.
Pentru Maria „copiii
mei erau punctul central al vieții mele. Femeile din rasa mea sunt mame
pătimașe și nu ne putem închipui lumea fără copii. Toată munca, toată
străduința și năzuința noastră n-au alt țel decât de a-i modela potrivit
idealului nostru, de a-i face fericiți și de a le pregăti un viitor frumos.”
Maria își adora copiii, dar dragostea ei era
ineficientă. Nu se putea hotărî să-și disciplineze copiii așa cum ar fi
trebuit, deoarece chiar ea spunea: „nu
aveam fire de pedagog. De fapt, mă trăgea inima să fiu prea îngăduitoare; am
avut întotdeauna groază de orice fel de tiranie sau de constrângere și mi-a
fost cu neputință să înving groaza ce aveam de a dojeni. Din nenorocire însă
severitatea în doză prea mică e tot atât de primejdioasă pentru bunele
rezultate ale educației ca și severitatea în doze prea mari. Mărturisesc că multe
din dezamăgirile și chiar din dezastrele vieții mele pot fi atribuite acestei
neputințe înnăscute de a certa sau de a dezaproba.”
In ceea ce-l privea pe principele Ferdinand,
principesa Maria îi scria mamei sale că: „Nando
se ocupă de timbrele lui și de regulamentele militare lăsând educația copiilor
în seama primei persoane care insistă să o facă. La el groaza de a nu face
cumva ceva ce nu se cuvine îl împiedică să facă lucrurile pe care ar trebui să
le facă.”
Peste toate acestea s-a mai suprapus și ingerința regală,
Regele Carol I și regina Elisabeta luându-i pe micii Carol și Elisabeta din
mâinile părinților săi cât mai devreme, deoarece regele considera că educația
viitorului moștenitor al tronului era una din responsabilitățile sale și era
dreptul său în calitate de șef al familiei și de rege.
„Se știe că
este o tradiție în neamul Hohenzollern ca domnitorii să fie în rele raporturi
cu moștenitorii lor. Regele Carol nu s-a abătut de la această tradiție
familiară. Nu avea nici o afecțiune pentru Principele Ferdinand, îl tiraniza
cât putea și îl umilea mai mult decât trebuia. Dar nici de Principele Carol pe
care pretindea că-l iubește — mai puțin totuși decât pe Principele Nicolae,
incontestabil nepotul sau răsfățat — nu s-a ocupat de fel. A neglijat complet
instrucția și educația lui, ca și cum ar fi vrut să lase României urmași cu
totul nepregătiți spre a-i lua succesiunea.”
—Ion
G. Duca, Amintiri politice
Tot
referitor la principele Carol și mediul educațional de la curte, filosoful
Constantin Rădulescu-Motru consemna că „în
sufletul lui nu era îndeajuns de bine plămădită voința de a domni peste țara
strămoșilor lui. De vină era mediul de la curte, de plăceri ușoare, lingușire
și intrigi, adică acel sistem de a se izola între acei câțiva intimi care
formează camarila. Rugina a fost mai tare decât oțelul. Avem în sfârșit pe
primul Hohenzollern om ca toți oamenii.”
In legătură cu educația principelui Nicolae, Sabina
Cantacuzino spunea: „copilăria i-a fost
puțin îngrijită, ca a tuturor copiilor regali. Crescut în mijlocul șoferilor
Curții, de mic înjura ca și ei, petrecea ziua mai mult în garaj decât în clasă,
astfel că era aproape analfabet, până la vârsta de 16 ani, când regele
Ferdinand, după aventura principelui Carol și anularea căsătoriei acestuia, se
hotărî să-l trimită la un colegiu în Anglia. Acolo făcu mai multe sporturi
decât teze, dar învăță să aibă o ținută elegantă când se afla în lume.” Eșecul
educării copiilor familiei princiare în sensul înțelegerii rolului și menirii
lor publice a fost „un produs al
cooperării dintre prea multe autorități și prea puțină disciplină”.
Regină a României
Principele
moștenitor Ferdinand și soția sa, principesa Maria, au trăit sub tutela
autoritară a regelui Carol I, până la moartea acestuia, la 10 octombrie 1914.
Principesa
Maria a devenit Regină a României, odată cu accederea la tron a principelui
Ferdinand, la 11 octombrie 1914, după moartea regelui Carol I.
Era o perioadă crucială din istoria României, marcată de izbucnirea Primului Război Mondial, în care atât
familia regală cât și întreaga societate românească era profund divizată în
tabere ce susțineau fie neutralitatea fie intrarea în război de partea uneia
sau alteia dintre cele două alianțe aflate în conflict.
Prin
moartea regelui Carol I se deblocase de la sine o stare politică tensionată. In parlament noua
pereche conducătoare a fost primită cu căldură și speranță, cu aclamații
îndelungi. „Ovațiile adresate noii Regine în Parlament erau sincere. Publicul
era conștient că loialitatea fermă a Mariei față de cauza Aliaților a fost cea
care îl sprijinise și va continua să-l sprijine pe soțul ei de origine germană.
«Ca Principesă Moștenitoare, fusese
populară; ca Regină era și mai iubită”, spunea Prințesa Callimachi."
In ciuda presiunilor financiare și morale atât din
partea Antantei,
cât și a Puterilor Centrale, România a rămas
credincioasă neutralității în decursul primilor doi ani
ai primului război mondial. Țara nu era pregătită de război.
Reginei Maria nu-i plăcea neutralitatea. Aceasta o
făcea „să-și controleze fiecare
cuvânt", ceea ce, după cum spunea ea, „era cu totul în afara felului meu de-a fi". Regina era de asemenea
foarte încrezătoare în capacitatea regelui Ferdinand de a rezista presiunilor
interne și externe și de a acționa doar în interesul țării:
„Ferdinand
este înainte de toate Regele României și un excelent patriot... Nando poate că
nu este foarte energic, dar are o ciudat de puternică doză de rezistență și cu
cât este mai constrâns și amenințat, cu atât mai puțin se va pune în mișcare;
el nu este ceea ce poate fi numit un om de acțiune, dar nu poate fi intimidat,
în plus, eu sunt acolo ca să-l ajut să se lupte și pot să spun că sunt un bun
câine de pază!”
—Regina Maria
Pe tot parcursul perioadei de neutralitate Maria a
susținut realizarea obiectivelor naționale prin alăturarea României de partea
puterilor Antantei. Având în vedere descendența sa regală anglo-rusă, dar și
popularitatea foarte mare de care se bucura în rândul populației, ea a fost
percepută în țările Antantei ca fiind unul dintre principalii factori de
influență în favoarea cauzei Antantei în România. „Regina Maria este de două ori aliata noastră, odată prin naștere iar a
doua oară prin inima ei”, spunea ministrul Franței la București,
contele Saint-Aulaire.
Legăturile Mariei cu casele regale rusă și britanică
vor fi folosite de regele Ferdinand și primul ministru Ionel I.C. Brătianu,
regina trimițând, la solicitarea acestora, o serie de lungi scrisori neoficiale
regelui George al V-lea și țarului Nicolae al II-lea, în care prezenta detaliat
dorințele României de realizare a unui stat național unitar, precum și
justificările temeiurilor pe care se bazează aceste dorințe. Regina Maria a
reprezentat astfel o importantă resursă diplomatică pentru conducerea statului
român, care a putut astfel să ocoloească constrângerile neutralității și să își
facă cunoscută poziția.
„Împăratul
Rusiei și Regele Angliei fiind amîndoi verii mei primari, era ușor pentru mine
să am legături neoficiale cu ei și desigur că eram gata să-mi servesc țara pe
orice cale. Avînd în vedere că atît Regele, cît și primul său ministru aveau
deplină încredere în mine, eram mai inițiată în problemele și secretele de stat
decît se obișnuiește în ce privește reginele.”
—Regina
Maria, Povestea vieții mele
După finalizarea unor lungi și dificile negocieri cu
reprezentanții Antantei, concretizate prin încheierea unui tratat politic și a
unei convenții militare, România a intrat în război la 14 septembrie 1916, declarând război
Imperiului Austro-Ungar.
„Regina Maria a îmbrățișat
cauza războiului precum alții o religie.” Încă de la început ea s-a implicat în organizarea și buna
funcționare a serviciului de ambulanțe destinate frontului. A vizitat cu
perseverență, uneori zilnic, spitalele militare și s-a ocupat personal de
coordonarea și aplanarea fricțiunilor dintre diferitele organizații de Cruce Roșie prezente
în România (pe lângă cea națională erau prezente cele din Franța, Marea
Britanie și Rusia).
La sfârșitul lui noiembrie 1916, familia regală
împreună cu conducerea politică a țării a pleacat în refugiu în Moldova . Aici
ea își va continua cu tenacitate și hotărâre, activitățile de coordonare a
serviciilor sanitare.
„În fiecare
dimineață, Regina, în uniformă de infirmieră, însoțită de o doamnă de onoare și
de un grup de brancardieri voluntari se duce la gară pentru a-i primi pe
răniți. Regina înfruntă moartea și ceea ce este fără îndoială cel mai greu,
depășește oboseala unei zile nu de opt ore ci a unei zile care se întinde până
noaptea târziu, cu șaisprezece, șaptesprezece sau optsprezece ore de muncă, pe
cât de respingătoare pe atât de periculoasă, în mijlocul emanațiilor infecte
ale cangrenelor. Când este vorba de Regina
nu ne referim la curaj. Curajul presupune teamă și energia de a învinge.
Sentiment necunoscut pentru o suverană a cărei îndrăzneală aduce a
invulnerabilitate.”
—Contele
Saint-Aulaire, Ministrul Franței la București
Această prezență permanentă și directă a regelui
Ferdinand și a reginei Maria în mijlocul soldaților care luptau în cele mai
grele sectoare ale frontului, ca și promisiunea solemnă a regelui că o parte
din pământul țării le va reveni lor, a dus la crearea unei simbioze între
familia domnitoare și popor, fapt care se va proba în condițiile dificile ale
anilor 1917-1918. „Deși rușii ne-au dat
un prost exemplu pentru că mulți dintre ei au devenit bolșevici și își părăseau
posturile cu miile, soldații noștri prost hrăniți, înarmați insuficient,
rareori lăudați, veșnic obosiți, au rămas credincioși regelui, de neclintit în
mijlocul debandadei foștilor lor aliați. Am trăit printre ei pretutindeni, în
spitale, pe front, chiar și în tranșee, i-am văzut înfometați, scheletici,
renăscând la viață, redevenind ființe sănătoase și puternice. Juraseră să
reziste ca un zid pentru a apăra ultima părticică de pământ românesc care era
încă al nostru”.
După
semnarea Armistițiului de la Focșani cu
Puterile Centrale la 26 noiembrie 1917, relațiile
dintre Regina Maria, pe de o parte, regele Ferdinand, Ion I.C. Brătianu și
Barbu Știrbey s-au deteriorat, ca urmare a situării pe poziții divergente
privind acțiunea viitoare. Maria considera armistițiul un angrenaj în care
România și-a prins mâna, în vreme ce Brătianu și Știrbey îl consideră o manevră
diplomatică menită să câștige timp. Evoluțiile viitoare au confirmat punctul de
vedere al reginei, din acel moment Puterile Centrale nefăcând altceva să „strângă șurubul angrenajului” conducând
în numai trei luni la semnarea umilitoarei păci separate.
Incapacitatea conducerii politice a țării de a
identifica o soluție viabilă, precum și contextul extern defavorabil, l-au
silit pe Regele Ferdinand să accepte o întâlnire cu ministrul de externe al Imperiului
Austro-Ungar, contele Czernin, la 27 februarie 1918, care, pe un ton arogant și
umilitor, îi cere să semneze pacea sau va fi înlocuit cu un alt rege din casele
regale austriecă sau germană.
Regele și guvernul s-au resemnat și, în lipsa altor opțiuni, au
decis să înceapă negocierile pentru o pace separată, deși erau conștienți că
odată încheiată o astfel de pace, în conformitate cu prevederile tratatului din
august 1916, România se autoexcludea din Antantă și implicit ar fi fost în
imposibilitatea de a putea participa ca țară aliată la conferința de pace, în
cazul unei victorii a Antantei.
Regina Maria s-a opus cu vehemență semnării acestei
păci, fapt ce i-a atras reproșuri din partea lui Ferdinand, Brătianu și
Știrbey. Intr-un act fără precedent și care nici nu a mai fost repetat
ulterior, regina
i-a înfruntat pe toți, demonstrând pentru prima dată că poate fi un factor
politic de care trebuie să se țină seama.
„A urmat o scenă teribilă, în care i-am spus Regelui că își vinde sufletul și
onoarea și, o dată cu acestea, onoarea familiei și țării sale [...] nu pentru
că era prost, ci pentru că un om cu un caracter ca al său devine întotdeauna instrumentul
celor mai puternici decât el și păcălitul lor. Regele a izbucnit într-o furie
cumplită și «dacă ar fi fost un om din popor», cu siguranță că m-ar fi bătut”.
Regina și-a
continuat atacul, referindu-se și la cei doi sfetnici regali care erau de față,
Ionel I.C. Brătianu și Barbu Știrbey. „Trebuie
să ți se spună odată că cei din jurul tău [...] te-au prins într-o plasă de
dezonoare după ce ți-au subminat sistematic credința și energia, până când ai
devenit doar un instrument lipsit de viață în mâinile lor murdare [...] Pentru
că oricum vom muri, mai bine să murim cu capul sus, fără să ne mânjim sufletele
[...] punându-ne [...] semnătura pe condamnarea noastră la moarte”.
Știrbey a spus că, deși Regina „judeca absolut corect” în unele privințe, era nedreaptă față de
Rege cerându-i „să opună singur
rezistență, pentru că Maiestatea sa nu putea reuși dacă nu era susținut de...
oameni responsabili”. Maria a replicat că „în această țară nu există bărbați și îmi este rușine că sunt Regina unor lași!”
Regina l-a câștigat de partea ei și pe principele
moștenitor Carol, care în Consiliul de Coroană din 3 martie 1918 s-a opus
semnării păcii separate, spunând: „Sper
ca în această țară se va găsi un om de stat care să ajute pe Rege să nu semneze
o pace înjositoare”.
Perspectiva divizării monarhiei, dar și
conștientizarea de către liderii politici că în situația disperată respectivă
singura legătură viabilă a țării cu Antanta mai era reprezentată doar de regina Maria, l-a
determinat pe Ferdinad să facă tot ceea ce a depins de el pentru a nu semna
tratatul de pace separat.
După război, majoritatea oamenilor politici au
recunoscut că acesta a fost momentul crucial care a contribuit la conservarea
drepturilor României ca stat aliat, recunoscând totodată și meritele acțiunii
singulare și disperate a reginei Maria în luarea și ducerea la îndeplinire a
acestei decizii extrem de dificile. „Cu
adevărat, în acel moment al istoriei, Maria a fost singurul bărbat al
României.”
Atitudinea reginei Maria de respingere a păcii cu
Puterile Centrale a rămas aceeși pe tot parcursul anului 1918. In lunia
august a stârnit o furtună diplomatică vizitând unele sate care urmau să fie
cedate Austro-Ungariei, conform tratatului de pace. Primul ministru Marghiloman
s-a deplasat la Bicaz spre a-și exprima față de Rege dezaprobarea față de
gestul reginei.
„Ferdinand
m-a dojenit într-o oarecare măsură”.
Maria i-a spus însă lui Marghiloman că nu-i pasă de scrupulele lui diplomatice. „Când țăranii s-au strâns în jurul meu
plângând, sărutându-mi mâinile și plângându-și soarta, eu le-am spus că nu
consider acesta un rămas-bun definitiv, că mai sunt încă speranțe și că ultimul
cuvânt va fi spus de tunurile Aliaților.”
Regina Maria și-a adus o contribuție importantă și recunoscută,
pe paln național și internațional, la realizarea obiectivelor naționale ale
României, la sfârșitul Primului Război Mondial.
„Regina
Maria, mai mult decât oricine altcineva, s-a bătut pentru a asigura
reîntoarcerea Transilvaniei, Basarabiei și Bucovinei la România, la sfârșitul
Primului Război Mondial. A dormit pe câmpurile de luptă ale celui de-al Doilea
Război Balcanic și ale Primului Război Mondial, alături de soldații săi. Prin
forța de nezdruncinat a voinței sale, această prințesă britanică s-a redefinit
pe sine însăși ca româncă oferindu-le supușilor săi o mai bună înțelegere a
ceea ce urma să fie România, decât oricare din viziunile fasciștilor sau
comuniștilor autohtoni care au urmat după ea”.
—Robert
D. Kaplan, Fantomele Balcanilor
Regina
Maria a fost supranumită de popor ''mama răniților'' și ''regina soldat'', pentru atitudinea ei
curajoasă din timpul Primului Război Mondial, când a lucrat direct pe front, în
spitale de campanie și a coordonat activitatea unei fundații de caritate. Și în
timpul Războiului balcanic (1912-1913), principesa s-a dedicat îngrijirii bolnavilor
de holeră, riscându-și viața fără nicio rezervă.
Prin acțiunile familiei regale, monarhia din România
a ieșit din război bucurându-se de un mare prestigiu în cadrul poporului român,
ceea ce i-a permis să acționeze ca un factor ponderator și de echilibru în
societate. Faptul că regele Ferdinand nu a semnat Tratatul de la
Buftea-București, ca și faptul că încetarea ostilităților a găsit România în
stare de război cu Puterile Centrale, au asigurat participarea sa în rândul
puterilor învingătoare, la Conferința de Pace de la Paris.
Delegația oficială a României a fost condusă de primul ministru, Ion I. C.
Brătianu.
Atitudinea inflexibilă a lui Brătianu, coroborată cu
resentimentele primului ministru al Franței Georges Clemenceau față de acceptarea de
către guvernul României a păcii separate din 1918, va duce la conflict deschis,
aproape de părăsirea conferinței de
către delegația română. Această atitudine a deranjat profund pe „Cei Patru
Mari”, care au adoptat o atitudine dură față de România. Situația susținerii
intereselor naționale la conferință fiind periclitată, politicienii români
caută o ieșire din această situație. Ministrul Franței la București, contele
Saint-Aulaire, propune trimiterea la Paris a reginei Maria, într-o ultimă
încercare de recăpătare a bunăvoinței Aliaților, care, de altfel, își salvaseră
situația de pe frontal de vest prin atragerea României în conflict.
Faptul că România fusese trecută pe lista ''statelor
cu interese limitate'' a determinat-o pe Regina Maria, cu acordul lui
Ferdinand, să ia decizia de pleca la Paris
pentru a susține cauza României. La 7 martie a fost primită de Georges
Clemenceau, președintele Conferinței de Pace; a doua zi a fost primită la
Palatul Elysee de președintele Raymond Poincare, care i-a înmânat Marele Cordon
al Legiunii de Onoare, decorație care se conferea șefilor de stat în exercițiul
funcțiunii. A făcut o deplasare la Londra, unde a fost primită de regele George
la Palatul Buckingham, apoi a revenit la Paris
pentru a-l întâlni pe președintele american Woodrow Wilson la Paris , în 10 aprilie 1919. Regina nota: ''I-am vorbit despre speranțele
țărilor mici, al căror apărător a fost în mod deosebit. El a declarat că, în
special, țările mici vor beneficia de Liga Națiunilor''.
Brătianu și regele Ferdinand au fost de accord ca
Regina să reprezinte țara la Paris , iar Regina a fost încântată
de rolul care i s-a oferit. Prințul Barbu Știrbey i-a dat asigurări ca „să nu obiecteze la cuvântul «neoficial sau
incognito» pentru că, odată ajunsă acolo, totul se va transforma într-o primire
oficială”
Ion G. Duca, viitorul prim-ministru, aprecia că
Brătianu a făcut o greșeală când a procedat astfel. „Regina nu a putut fi de folos cauzei României, și, deși populația
Parisului i-a făcut o primire entuziastă și i-a dat câtva timp iluzia că este
idolul capitalei franceze, oamenii serioși nu au înțeles rostul vizitei ei.” Totuși
viitorul a demonstrat că Duca nu a avut cea mai clară percepție asupra a
felului în care regina
Maria era văzută de francezi. Șeful Cabinetului Militar al primului ministru
Clemenceau, generalul Mordacq, făcea următoarea prezentare reginei României:
„Se spunea -
și nu erau departe de adevăr - că ea era adevăratul bărbat al familiei
regale române. În cercurile oficiale se știa foarte bine că în momentul în care
armatele germane victorioase, dar puțin numeroase (1917), încercau să impună
pacea României, doar ea a declarat că onoarea și interesul obligau să se lupte
până la capăt, că făcuse eforturi supraomenești pentru a împiedica tratativele,
dar că fusese totuși nevoită să cedeze în fața politicienilor români. In Franța
au fost întotdeauna apreciați oamenii îndrăzneți, de orice sex ar fi, ceea ce
explică popularitatea reginei Maria încă de la sosirea în țara noastră.”
—Generalul
Mordaq, șeful Cabinetului Militar al primului ministru al Franței - 1919
In
mai 1919, după Marea Unire din 1918, Regele Ferdinand I și Regina Maria au
făcut o vizită în Transilvania, oprindu-se la Brașov, Făgăraș, Sibiu, Blaj,
Alba Iulia, Brad, Țebea, Abrud, Câmpeni, Turda, Cluj, Bistrița, Careii Mari,
Baia Marea, Oradea.
S-au
bucurat de o primire călduroasă, adesea entuziastă. Regina
consemna: ''În multe sate, calde primiri loiale, iar în final am ajuns la Alba Iulia , micul orășel al cărui nume are un ecou
special în sufletul fiecărui român''. Pe parcursul întregii sale călătorii, regina a purtat costumul
popular românesc.
După
încoronarea de la Alba Iulia, în 15 octombrie 1922, alături de Regele Ferdinand
ca suverani ai României Mari, Regina Maria a efectuat vizite oficiale în Europa
de Vest. Călătoria în Statele Unite ale Americii în 1926 a fost considerată un
succes extraordinar.
In
urma decesului Regelui Ferdinand și al lui I.C. Brătianu, în 1927, influența
Reginei Maria în viața politică a țării pe care a exercitat-o în special asupra
Regenței a crescut.
După proclamarea fiului său, Carol al II-lea, la 8
iunie 1930 ca rege, acesta, a urmărit sistematic îndepărtarea Reginei Maria de
la problemele politice. Regina
a ajuns să-și petreacă timpul tot mai des și tot mai departe de București, la
Bran sau la Balcic, domeniul său. Absența ei de la Curte a favorizat influența
camarilei asupra lui Carol al II-lea.
Regina Maria a fost legată sufletește de două locuri:
Balcic și Bran, care și astăzi poartă amprenta sa. "Balcicul și Branul
sunt casele mele de vis, inima mea", spunea Regina Maria. Se spune că
Balcicul l-a descoperit cu ajutorul lui Alexandru Satmari, care a insistat ca Regina
să meargă în acea zonă. In 1925, a început construcția domeniului de la Balcic,
care a devenit locul preferat, plin de liniște al Reginei.
Suferindă încă din 1937, Regina Maria a plecat la 17
februarie 1938 în Italia, la Merano. In aprilie același an, s-a mutat în
sanatoriul dr. Lahmann din Weisser Hirsch, lângă Dresda. La 27 iunie, deși
medicii o considerau inaptă pentru efortul unei călătorii lungi și obositoare,
a luat hotărârea irevocabilă a revenirii în țară spre a-și găsi odihna de veci.
A încetat din viață în ziua de 18 iulie 1938, în castelul Pelișor.
Marile personalități internaționale, dar și presa
internațională au adus cel mai înalt omagiu Reginei Maria a României.
Inzestrată
cu calități multiple, Regina Maria a primit o serie de distincții străine și
românești, cum ar fi: Ordinul Legiunea de Onoare — Franța, Ordinul Crizantemei
— Japonia, Ordinul Al Kemal — Egipt, Ordinul Sf. Sava — Regatul
Sârbo-Croato-Sloven, Ordinul Steaua României.
Din 1 mai 1915 a devenit membru de onoare al
Academiei Române.
A
scris lucrări memorialistice, valoroase din punct de vedere literar și
documentar, scrise în limba română, engleză și franceză, dintre care amintim:
''Ilderim. Poveste în umbră și lumină'' (1921), ''Minola. Povestea unei mici
regine triste'' (1918), ''Sămânța înțelepciunii'' (1925), ''Păsări fantastice
pe albastrul cerului'' (1928), ''Stella Maris. Cea mai mică biserică din lume''
(1930), ''Ce-a văzut soldatul Vasile. Poveste din timpul războiului'' (1932),
''Măști'' (1938), ''The Lily of Life''/ ''Crinul Vieții'' (Londra, 1913), ''My
country'' / ''Țara mea'' (Londra, 1916), ''My dream houses''/ ''Casele mele de
vis'' (București, 1930), ''The Story of My Life'' (New York, 1934; tradusă în
limba română în 2010).
Prin
prevederile testamentare, trupul i-a fost înhumat în biserica episcopală de la
Curtea de Argeș, iar inima i-a fost depusă în ctitoria sa "Stella
Maris" de la Balcic. A trebuit, însă, să fie luată de la Balcic, odată cu
cedarea Cadrilaterului către Bulgaria, în 1940, și depusă în firida unei stânci
de lângă Castelul Bran. Inima Reginei a fost îmbălsămată și așezată într-un
săculeț de catifea, adăpostit într-o casetă de argint cu forma octogonală.
Această casetă a fost, la rândul ei, ascunsă într-o alta de argint aurit,
primită de Regina Maria cadou la nunta ei. Totul a fost introdus într-o urnă de
marmură albă, pe care era sculptată o cruce celtică.
In 1968, la 30 de ani de la moartea Reginei Maria,
sarcofagul de marmură a fost spart de comuniști. Inima Reginei a fost ascunsă
trei ani într-un seif al muzeului Bran, pentru ca în martie 1971 să fie adusă
în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a României.
In 2015, la inițiativa regelui Mihai, Casa Regală și
Ministerul Culturii au hotărât de comun acord ca locul casetei cu inima Reginei
Maria să fie Salonul de Aur din Castelul Pelișor. Transferul a avut loc la 3
noiembrie 2015, în cadrul unei procesiuni.
Balcic
Balcic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu